کد مطلب: را۱-۱۴۰۲/۰6/۲۸
🌺 تجارب بین الملل -۱۰۷🌺
❇️ مهارت های زندگی در یکی از مدارس کانادا-۲❇️
🔸با تشکر از لیلا کاظم زاده از آنتاریو کانادا
لیست خصایل نیک اخلاقی که در مدارس انتاریو آموزش میدهیم که یادتان هست؟! هر ماه روی یک ویژگی خوب متمرکز میشویم و در فرصتهای ریز و درشتی که برای دانشآموزان داستان میخوانیم یا صحبت میکنیم آن صفت را مد نظر قرار میدهیم. کتاب درسی معین و متمرکزی که برای تدریس نداریم پس میتوانیم به روش های خلاقانه هم سرفصلهای سند آموزشی را تدریس کنیم و هم این صفات را.
اجرای این فعالیت (و بسیاری اقدامات مشابه دیگر درون مدرسه یا منطقه) بر دوش معلمان هم هست و هم نیست! یعنی هیچ اجباری در کار نیست.
در صورتیکه مدرسه پیگیر این برنامه باشد اغلب معلمان بطور داوطلبانه این صفات را آموزش میدهند. وظیفه مدرسه همان آگاهی رسانی کلی، تشویق و ترغیب است.
- در صبحگاه چند جملهای راجع به صفت هر ماه صحبت میکنند و مثال میزنند.
-در کتابخانه مدرسه هم کلی کتاب داستان با محتوای مرتبط وجود دارد که معلم استفاده میکند.
- گاهی معلم کتابخانه یا معلم راهبر ادبی مدرسه (literacy lead)
کتاب مناسب هر پایه معرفی میکند. این کتاب میتواند دقایق خالی پس از تمام شدن کار درسی را پر کند و یا همان داستانیست که برمبنای آن طرح درس تولید میشود.
- بعضی مدارس گردهمایی ماهانه (school assembly) دارند و مدیر مدرسه به همراه تیم لیدرشیپ، فعالیتی درباره این صفت طراحی میکند و یا به کمی صحبت و تشویق بسنده میکند. فعالیت را شما از دعوت گروه کوچک نمایش کمدی بگیرید تا ارائه کنسرت و شعرخوانی یا سخنران ... البته مناسب حال و هوای بانشاط مدرسه و در حد توان مالی.
دنیا را چه دیدید؟! شاید مثلاً درس و پروژه نقاشی بچهها منجر به تولید پوسترهای مربوط به صفت هر ماه توسط بچهها شود و سر از درودیوار مدرسه دربیاورد! *چنین آموزگار باهوشی* با یک تیر چندین نشان زدهاست... هم مهارتهای آموزشی و هم مهارتهای انضباطی را تدریس کرده، در جهت این برنامه کار کرده، به تزیین مدرسه کمک کرده، در عین حال موفقیتهای کلاس (و البته خودش) را به نمایش گذاشتهاست ... خلاصه هم فال و هم تماشاست!
نوشته بعدی در مورد ارزیابی این صفات خواهد بود..
*********************************************
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد