کد تجربه:۴-۸۸/۰۸/۲۹
ترکیه،استانبول،مدرسه فاتیح
✍️قاسم محمودی
در جلسه پرسش و پاسخ از منابع مالی مدرسه ، شهریه و مالیات سئوال شد که مدیریت مدرسه چنین بیان کردند:
?منابع مالی مدرسه ازطریق کمک های مردمی، بازاریان،اصناف و عاشقان تعلیم و تربیت مدرسه و شهریه دریافتی تامین می گردد
-?شهریه دریافتی از دانش آموزان ،همه ساله توسط خود مدارس با توجه به دو عنصر (مدارس رقیب و تورم)اعلام می گردد
?دولت حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد درآمد مدرسه(شهریه)را به عنوان مالیات اخذ می کند
?۱۰٪شهریه دریافتی به عنوان سود جهت سرمایه گذاری در امر مدرسه سازی و مدرسه داری هزینه می گردد
?ازدانش آموزان نخبه و تیزهوش در قالب بورس تحصیلی، شهریه ای اخذ نمی گردد.
#تحلیل:
۱-فرهنگ وقف مراکز آموزشی و تامین هزینه های آموزش و مدرسه سازی یکی از خصوصیات بارز ترکیه بوده که متاسفانه در کشور ما امر آموزش و تعلیم و تربیت از قلمرو وقف فاصله گرفته و مسیر خوبی را طی نمی کند.
۲-عدم دخالت دولت درتعیین شهریه مدرسه و تعیین شهریه متناسب با عرضه خدمات و تقاضای والدین ،امر مثبتی است که دست مدرسه را در ارائه خدمات، باز و موجب کیفیت خدمات مدرسه خواهد شد.
۳- "عدم دریافت مالیات از مدارس در کشورمان و ابلاغ شهریه از طرف آموزش و پرورش" و" تعیین شهریه از طرف مدرسه و پرداخت مالیات" معایب و محاسنی دارد که می تواند محل بحث محافل تخصصی این امر شود.
۴-بورس دانش آموزان مستعدی که توانایی پرداخت شهریه را ندارند از عمده خدماتی است که موسسات مختلف آن را دنبال می کنند که قطعا در مسیر عدالت آموزشی خواهد بود.البته عده ای معتقد هستند که بودن این دانش اموزان در میان دانش آموزان پولدارکه دائما زندگی اشرافی خود را به رخ این دانش آموزان می کشند آثار تربیتی و اجتماعی نامطلوبی دارد.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد