کد تجربه:۱۲-۸۸/۰۹/۰۲
ترکیه،آنکارا،مدرسه سامان یولی
نویسنده: قاسم محمودی
یکی از برنامه های مدرسه،۱۵دقیقه زنگ مطالعه روزانه بود.وزارت آموزش و پرورش ترکیه برای هر گروه سنی،۱۰۰عنوان کتاب که بر اساس گروههای سنی تهیه و در ساعات تنفس جهت مطالعه در اختیار دانش آموزان این مدرسه قرار می گیرند که عمدتا اخلاقی هستند.آمار گرفته شده حاکی از مطالعه بین ۲۰۰۰۰تا۳۰۰۰۰صفحه کتاب در هر سال در ۱۵دقیقه وقت مطالعه توسط دانش آموزان علاوه بر مطالعه های آنان در منزل در مدرسه سامان یولی می باشد.
#تحلیل:
۱-وضعیت توسعه سواد خواندن(پرلز)۲۰۱۶ نشان دهنده جایگاه نامناسب کشورمان(رتبه ۴۵ بین۵۰ کشور) در این رتبه بندی می باشد?
۲-در مطالعه پرلز(سواد خواندن) ۴ فرایند درک مطلب( تمرکز،استنباط،تفسیر و ارزیابی) مورد توجه است.
۳-در یکی از رتبه بندی سرانه مطالعه کتاب،نشریات و .. در برخی کشورهای جهان در سال ۳۰۱۵ هند با ۱۱۲ دقیقه کشور اول و ایران ۱۳ دقیقه می باشد و بر اساس آماری میزان مطالعه غیر درسی دانش آموزان ایران کمتر از ۲ دقیقه است
۴-مدارس کشور بویژه دوره ابتدایی و متوسطه اول بهترین و مناسب ترین مکان برای ترویج کتاب و کتابخوانی و شکل گیری شخصت دانش آموزان و عادت به مطالعه می باشد.
۵-موسسه مرآت با هدف توسعه سواد خواندن کتاب های داستانی با محوریت ارزش های اخلاقی و مهارت زندگی برای هر پایه تحصیلی دوره ابتدایی ۶ کتاب (جمعا۳۶ کتاب داستان)تولید کرده است که می تواند مورد استفاده مدارس و دانش آموزان قرار گیرد.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد