⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/23⏭
✍️#قاسم_محمودی
🌺شیوه مطالعه فیزیک 🌺
- تعداد سؤالها و زمان هر سؤال در كنكور چقدر است؟
رشته | تعداد سؤال در كنكور | زمان پاسخگويي | ضريب در كنكور | مدت زمان هر تست |
تجربی | 30 | 37 دقيقه | 6 | 74 ثانيه |
ریاضی | 45 | 55 دقيقه | 9 | 73 ثانيه |
- در رشته «تجربی» از هر مبحث چند سؤال طراحی می شود؟
مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 | مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 |
فیزیک و اندازه گیری | 1 | 1 | 1 |
| مغناطيس و القای الکترو مغناظیسی | 3 | 2 | 2 |
|
كار، انرژي و توان | 2 | 1 | 1 |
| حركت بر خط راست – سرعت شتابی | 3 | 3 | 3 |
|
ویژگی های فیزیکی مواد | 2 | 3 | 3 |
| ديناميك | 3 | 2 | 3 |
|
دما و گرما | 3 | 2 | 2 |
| نوسان و امواج | 4 | 7 | 6 |
|
الكتريسيته ساكن | 3 | 3 | 3 |
| آشنایی با فیزیک اتمی و هسته ای | 3 | 2 | 2 |
|
جريان الكتريكي و مدارهای جریان مسقیم | 3 | 4 | 4 |
|
|
|
|
|
|
- در رشته «ریاضی» از هر مبحث چند سؤال طراحی می شود؟
مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 | مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 |
فیزیک و اندازه گیری | - | 1 | 1 |
| حركت بر خط راست | 4 | 5 | 5 |
|
كار، انرژي و توان | 2 | 2 | 2 |
| ديناميك | 6 | 5 | 5 |
|
ویژگی های مواد | 3 | 3 | 3 |
| نوسان و امواج | 4 | 6 | 5 |
|
دما و گرما | 4 | 4 | 2 |
| آشنایی با فیزیک اتمی | 2 | 2 | 2 |
|
الكتريسيته ساكن | 5 | 4 | 4 |
| آشنایی با فیزیک هسته ای | 2 | 0 |
| |
جريان الكتريكي | 4 | 5 | 6 |
| برهم کنش های موج | 2 | 2 | 3 |
|
مغناطيس | 2 | 2 | 1 |
| ترمودینامیک | 3 | 2 | 4 |
|
القای مغناظیسی | 2 | 2 | 2 |
|
|
|
|
|
|
نحوه مطالعه و یادگیری فیزیک
پیش مطالعه: بررسی اجمالی عنوان (فصل و مباحث مطرح، مقدمه، خلاصه فصل، تیترها و زیرمجموعه ها، تصاویر و عکس ها) و اینکه مربوطه به چه مبحثی است. یادداشت کلمههای جدید (واحدهای اندازهگیری، فرمولها).
مرور یادداشت های جلسه قبل جهت برقراری ارتباط بین مبحث جدید با مباحث قبلی، پیش از شروع کلاس.
یادگیری کامل در کلاس:
- حضور به موقع و فعال در کلاس و گوش دادن فعال در طول کلاس
- یادداشت برداری کامل (طرح یا نمودار و ...) و تهیه خلاصه و خالی گذاشتن فضای حاشیه جهت یادداشت های بعدی.
- پرسیدن سوالات و رفع کامل اشکالات
مطالعه فعال کتاب: بررسی کاربردهای هر مبحث و نه منفعلانه (که فقط مفاهیم متن را بخوانید).
چرخهی «سؤال/جواب/سؤال»: هنگام مطالعه، به فرمولها، معادلات و ایدههایی برمیخورید که در حل مسائل به شما کمک میکنند. بعد از مطالعۀ این بخشها، به قسمت مسائل بروید و روی یکی از سؤالاتی که با استفاده از آن فرمولها حل میشوند، فکر کنید. این همبستگیِ مطالعه و حل مسئله، بخشی از چرخۀ «سؤال/جواب/سؤال» است. این کار دیدگاهی بهدست میدهد که با مطالعه (حتی مطالعۀ دقیق) بهتنهایی بهدست نمیآید. «مطالعۀ متن درس» و «حل مسئله»، یک چرخه است. سؤالها، شما را بهسمت پاسخها هدایت میکنند و همان پاسخها، سؤالهای بیشتری ایجاد میکنند.
حل مسائل فیزیک با نگاه زیر:
- مسئله در مورد چیست؟
- چه چیزی را باید پیدا کنم؟
- از چه اطلاعاتی باید استفاده کنم؟ چه قوانینی به من کمک میکنند؟
- چه اطلاعاتی دربارۀ مسئله دارم؟
- چطور میتوانم از این اطلاعات برای حل مسئله استفاده کنم؟
- آیا راهحل من منطقی است
میشه تجربیات برترینای کنکور رو هم بدونیم؟
- روزبه امین تفرشی (رتبه5 ریاضی97): من معتقدم که هر کس، روشی برای خودش دارد؛ برای مثال، من سقوط آزاد را با شکل یاد گرفتم؛ یا برای مطالعه مبحث موج و صوت، روشی خاص خودم را داشتم و با آن تستها را سریعتر پاسخ میدادم.
- یاسمن میر (رتبه6 تجربی96): فيزيک را خيلی مفهومی مي خواندم. به داوطلبان هم پيشنهاد مي کنم که درس فيزيک را به صورت مفهومی بخوانند تا بتوانند به انواع سؤال های اين درس را پاسخ دهند. فصل هایی که حفظی است و بايد متن کتاب را خواند، با دقت خواندم؛ در ضمن، تست هم بايد زياد زد تا خلاقيت و ابتکار لازم را برای حل تستهای اين درس به دست آورد.
- محمد مهدی ابوترابی(رتبه10 ریاضی98): در فیزیک من برای درس نامه فقط جزوه معلم را خواندم و درس ها را مفهومی یاد می گرفتم و تست می زدم و باعث میشد که در آزمونها بتوانم به سوالها از راه مفهومی پاسخ دهم و نگران فراموشی فرمول ها نباشم. در درسنامه های کتاب های دیگر معمولاً برای هر قسمت یا هر تیپ سوال یک فرمول داده که این بیشتر تاثیر منفی دارد و باعث میشود که درس را مفهومی یاد نگیری و یا در کنکور و آزمونها فرمولها یادت برود.
- محمدکاظم فقیه خراسانی (رتبه2 ریاضی96): در مطالعه فیزیک سعی می کردم که مفاهیم را از معلم بدزدم! سؤالهای زیادی میکردم تا مطالب فیزیک کاملاً برایم جا بیفتد و به نکات ریز درس پیببرم؛ در ضمن، به نظر من درس فیزیک بیش از درس خواندن، نیاز به تست زنی زیاد دارد. در تست هم ابتدا به سراغ تست های آسان و نرمال میرفتم و وقتی به طور کامل بر مبحث مسلّط می شدم، تست های سخت را میزدم. من معتقدم که خیلی هم نباید تست های نرمال یا ساده را زد. به کمک تست های سخت میتوان مفاهیم مختلف را در خود آن تستها پیاده کرد و مطلب را عمیق تر فراگرفت و در نهایت، آمادگی ذهنی لازم را برای حل مسایل مختلف در سر جلسۀ کنکور کسب کرد.
(مرکز مشاوره تحصیلی محمودی 09143099175)
*****************************************************
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد