⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/21⏭
✍️#قاسم_محمودی
🌺شیوه مطالعه ریاضی رشته ریاضی🌺
- تعداد سؤالها و زمان هر سؤال در كنكور چقدر است؟
تعداد سؤال در كنكور | زمان پاسخگويي | ضريب در كنكور | مدت زمان هر تست |
55 | 85 دقيقه | 12 | 93 ثانيه |
- از هر مبحث (حسابان) چند سؤال طراحي ميشود؟ (20 سوال)
مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 | مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 |
مجموعه،الگو و دنباله | 2 | 1 | 2 |
| حد و پیوستگی | 3 | 4 | 3 |
|
توان های گویا و عبارت های جبری | 1 | 2 | 1 |
| مشتق | 3 | 6 | 3 |
|
معادله ها و نامعادله ها | 2 | 3 | 2 |
| كاربرد مشتق | 2 | 2 |
| |
هندسه تحلیلی | 0 | - | - |
| شمارش،بدون شمردن | 0 | - | - |
|
تابع | 2 | 2 | 2 |
| حد نامتناهی و حد در بی نهایت | 1 | - | 1 |
|
مثلثات | 3 | 4 | 3 |
| بخش پذیری و تقسیم | 0 | - | - |
|
توابع نمايي و لگاريتمي | 1 | 2 | 1 |
|
|
|
|
|
|
- از هر مبحث (هندسه و گسسته) چند سؤال طراحي ميشود؟ (35 سوال)
مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 | مبحث | 1398 | 1399 | 1400 | 1401 |
ترسیم های هندسی و استدلال | 0 | 0 | 0 |
| بردارها | 1 | 1 | 1 |
|
قضیه تالس و تشابه | 2 | 2 | 2 |
| مبانی ریاضیات | 3 | 3 | 3 |
|
چند ضلعی ها | 1 | 1 | 1 |
| احتمال | 2 | 2 | 2 |
|
تجسم فضایی | 2 | 2 | 2 |
| آمار توصیفی | 2 | 2 | 2 |
|
دایره | 3 | 3 | 3 |
| آمار استنباطی | 0 | 0 | - |
|
تبدیل های هندسی | 2 | 2 | 2 |
| نظریه اعداد | 4 | 4 | 4 |
|
روابط طولی در مثلث | 1 | 1 | 1 |
| گراف | 2 | 2 | 2 |
|
ماتریس | 3 | 3 | 3 |
| ترکیبات | 4 | 4 | 4 |
|
مقاطع مخروطی | 3 | 3 | 3 |
|
|
|
|
|
|
در درس ریاضی به یک مسئله خیلی دقت میکردم و آن هم این بود که به صورت «دوپینگی» نخوانم؛ یعنی، بعد از تدریس معلم، بلافاصله سراغ تست نمیرفتم؛ چون امکان داشت که بر اساس حفظیات تست را جواب بدهم. انجام این کار در واقع از تفکر در حل مساله جلوگیری می کند؛ در حالی که سؤال های ریاضی را باید با استدلال حل کرد؛ البته گاه در مباحثی که معلم درس نداده بود، با استدلال خودم تست میزدم تا قدرت تحلیل و استدلالم را به این صورت تقویت کنم. در کل برای درک ریاضی باید ذهن را مجبور به انجام فعالیت خلّاقانه کرد. من معتقدم که پاسخنامه را باید کنار گذاشت و سعی کرد تا با سماجت و خلّاقیت، به پاسخ صحیح رسید؛ چون نمیشود که نمونۀ همۀ سؤالها را دیده باشید و بگویید که با زدن تستِ زیاد موفق میشوم به سؤالهای ریاضی در آزمون سراسری پاسخ بدهم. باید ذهنتان را تقویت کنید و خلّاقیتتان را به کار بگیرید. (رتبه2 ریاضی96(محمد کاظم فقیه خراسانی).
اجزاء ریاضیات رشته ریاضی
حسابان
من جزوه و تستهای معلم و تستهای دیگری که داشتم میزدم و تقریباً اکثر سوالها را در آزمون ها جواب می دادم. (رتبه10ریاضی98- محمد مهدی ابوترابی). دیفرانسیل (حسابان) را مبحث به مبحث با معلم میخواندیم و جلو میرفتیم (رتبه5 ریاضی97-روزبه امین تفرشی). برای تسلّط بر مبحث دیفرانسیل (حسابان)، به خصوص مبحث مشتق که سؤال زیادی از آن طرح میشود، خیلی تمرین کردم. شاید 1000 تا 1200 تست برای مشتق زدم تا سرعت لازم را برای پاسخ به این تستها در سر جلسۀ آزمون به دست بیاورم؛ یعنی تمرین زیاد میخواهد تا بتوان در زمان تعیین شده برای زدن تست، به این سؤالها پاسخ داد. (رتبه2 ریاضی96- محمد کاظم فقیه خراسانی).
گسسته
کتاب و جزوه معلم و سپس تست میزدم و به همین صورت پیش میرفتم. (رتبه10 ریاضی98- محمد مهدی ابوترابی). به نظر من، خیلی کم پیش میآید که در سؤالهای ریاضی گسسته، نوآوری باشد. سؤالهای ریاضی گسسته «تیپیک» است، و البته راه حل سؤالها کوتاه نیست؛ اما چون نوع سؤالها تکراری است و چیز جدیدی در آن نیست، میشود با تست زدن، بر آنها مسلط شد. (رتبه2 ریاضی 97- سیدمحمدصادق کشاورزی). دبیر ما برای تدریس این درس، روشهای سادهای داشت و با راهکارهای ایشان میشد تستها را در زمان کم و به راحتی حل کرد؛ در ضمن ایشان معتقدبودند که نباید برای این درس، تست خیلی سنگین حل کرد؛ چون بیشتر گیج میشویم. (رتبه5 ریاضی97- روزبه امین تفرشی).
هندسه
بخش سخت ریاضی بود چون پایه خلاقیت دارد و سوال های خلاقیتی دارد، من هم جزوه معلم و هم درسنامه ها را خواندم علاوه بر آن در هندسه خیلی تست زدم. بیشترین تست های ریاضی که می زدم مربوط به هندسه بود. (رتبه 10 ریاضی98- محمدمهدی ابوترابی).
در هندسه مهم این است که خودت به جواب برسی، نه اینکه تا به مشکل برخوردی، سریع راه حل را ببینی. من گاهی در یک ساعت، بیشتر از دو تست حل نمیکردم، اما کاملاً به تست مورد نظر و تستهای مشابه آن مسلط میشدم. (رتبه2 ریاضی97 - سیدمحمدصادق کشاورزی).
هندسه پایه، به نظر من درسی است که سؤالهایش خلّاقانه است و باید روی سؤالها فکر کرد و دید که چیزی به ذهنت میرسد یا نه؛ یعنی معتقدم که نباید داوطلب سراغ راه حل برود، بلکه باید خودش با سؤال کلنجار برود؛ هر چند که گاهی اوقات بعضی از سؤالها را نمیشود با این شیوه، به نتیجه رساند. سؤالهای هندسه تحلیلی «روتین» است. به نظر من ۲۰ مدل سؤال بیشتر ندارد؛ یعنی اگر قضیه را یاد بگیری، ایدهها تکرارمیشود .(رتبه5 ریاضی97- روزبه امین تفرشی).
در هندسۀ پایه باید با مباحث درگیر شد. در ابتدا لازم است که تمرین های کتاب را خوب یادگرفت، سماجت داشت و 5 یا 10 دقیقه وقت گذاشت و به پاسخ صحیح رسید و بعد سراغ سؤالهایی در سطح کنکور رفت و با قدرت استدلال و خلّاقیت، آنها را حل نمود. همان طور که قبل از این گفتم، نباید از ابتدا سراغ پاسخنامه رفت و فقط اگر فردی مستأصل شد و بعد از 10 دقیقه به جواب نرسید، باید پاسخنامه را مطالعه کند. هندسۀ تحلیلی، محاسبات زیادی دارد و تنها تمرین زیاد در این درس است که در این زمینه، راه گشاست. (رتبه2 ریاضی96- محمد کاظم فقیه خراسانی).
(مرکز مشاوره تحصیلی محمودی 09143099175)
*******************************************************************************************
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد