شیوه مطالعه زبان و ادبیات فارسی

⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/16⏭

         ✍️#قاسم_محمودی

🌺 شیوه مطالعه زبان و ادبیات فارسی🌺

برای این درس چند ساعت وقت بذارم؟

 میزان وقت ­گذاری برای این درس بستگی به پایه ضعیف یا قوی شما داره و اینکه در دروس حفظی عملکردت در چه حدیه و تجربیات رتبه­ های برتر نیز در این مورد متفاوته:

  • هفته­ ای 5/1 ساعت: در نتیجه، هر هفته یک زنگ را برای مطالعه لغات و تاریخ ادبیات گذاشتم و تا هفتۀ آخر هم مطالعه این دو مبحث را رها نکردم؛ چون مباحثش فرار است. (رتبه2 ریاضی97 - سید محمد صادق کشاورزی) 
  • هفته ­ای 7 ساعت:هر روز یک ساعت به خواندن ادبیات اختصاص میدادم و لغات و تاریخ ادبیات را به صورت مستمر میخواندم و در مورد قرابت، دستور و آرایه پس از خواندن آموزش های اولیه روزانه از آن ها تعدادی تست میزدم (رتبه7تجربی99- سارا احمدی) در کل حدوداً هر شب يک ساعت براي ادبيات وقت مي­گذاشتم و در برنامه‌ام تست قرابت معنايي هم بود. (رتبه6 تجربی96- یاسمن میر).
  • هفته ­ای 10 ساعت: به خصوص سه ماه آخر، وقت بیشتری برای این درس می‌گذاشتم و هر روز یک ساعت و نیم و بعضی از روزها دو زنگ برای این درس مطالعه می‌کردم و برنامه‌ام هم این بود که روزی نیم ساعت قرابت معنایی، نیم ساعت زبان فارسی (دستور) و نیم ساعت لغت یا تاریخ ادبیات می‌خواندم. (رتبه6 ریاضی97- فقفور مغربی ) 
  • هفته ­ای20 الی25 ساعت: من، در کل، هفته‌ای 20 الی 25 ساعت برای ادبیات وقت می‌گذاشتم؛ چون ادبیاتم در سال دهم ضعیف بود و نیاز بود که وقت بیشتری را برای این درس بگذارم؛ در ضمن، درس ادبیات، به خاطر تنوع زیادش، پتانسیل زیادی برای مطالعه کردن دارد. (رتبه1 تجربی98- ایزدمهر احمدی نژاد).

درس به درس  بخونم یا موضوعی؟

  • موضوعی خواندن بهترین روش برای این درس است. در مباحث قرابت معنایی، زبان فارسی و آرایه­ های ادبی تمرکز بیشتر من بر روی تست زدن بود. ادبيات را ابتدا درس به درس مي­خواندم و بعد از عيد نيز به صورت موضوعی مطالعه مي­کردم؛ يعنی در ابتدا متن يک درس، معنی لغات و آرايه ­هايش را می خواندم و تست می زدم، و بعد از عيد به طور موضوعی تست مي­زدم. (رتبه6 تجربی96- یاسمن میر).

نحوه مطالعه و یادگیری اجزاء زبان و ادبیات فارسی

واژگان

  • برای لغات، قبل از هر آزمون، آنها را به فاصله یک یا دو روز، از روی لغت‌نامۀ  انتهای کتاب می‌خواندم و لغاتی را که سخت‌تر بود یا معنایی را که کمتر متداول بود و کمتر به ذهن می‌رسید، حفظ می‌کردم. چیز دیگری که در این زمینه مؤثر بود، این بود که معلم ادبیات، هر جلسه پرسش لغت داشت و این مساله باعث دوره و مرور آنها می‌شد(رتبه1 ریاضی99- ابوالفضل حاجی محمدحسین کاشی)
  • برای بخش لغات ادبیات، به واژه‌نامه کتاب‌های فارسی اکتفا کردم و به نظرم همین مقدار کافی است؛ البته واژه‌نامه‌ها را چند بار مرور کردم. (رتبه1 تجربی98- ایزدمهر احمدی­نژاد)

املاء

  • برای املا، ضبط­ شدۀ کلمات چند املایی را داشتم. کلمات را می‌شنیدم و برای اینکه در خاطرم بماند، آنها را یادداشت می‌کردم و در نهایت تست املا کار می‌کردم. (رتبه 1 تجربی98- ایزدمهر احمدی نژاد)
  • کتاب فارسی‌ام را با  کاغذ سفید اضافی سیمی‌کردم و نکات مهم هر درس را روی آنها یادداشت می‌کردم. برای املا کلمات مهم املایی را انتهای هر درس می‌نوشتم(رتبه1تجربی99-سید امیر سیدشنوا).
  • علاوه بر اینکه در طول سال می­ خواندم، یک ماه به کنکور روزی 4 الی 5 تست فقط املا می­زدم یعنی مبحثی تست می­زدم. (رتبه10ریاضی98- محمد مهدی ابوترابی)

زبان فارسی

  • مباحث زبان و ادبیات فارسی را نیز ابتدا می‌فهمیدم و بعضی از مباحث را مثل «بیاموزیم»‌ها یا بعضی از فعل‌ها که چند جزیی هستند، حفظ می‌کردم و سپس به سراغ تست می‌رفتم(رتبه2 ریاضی96- محمد کاظم فقیه خراسانی).
  • دستورم قوی بود؛ چون این بخش از ادبیات قاعده‌مند است و اگر قاعده را بلد باشی، می‌توانی به سؤال‌های این مبحث پاسخ دهی(رتبه1 تجربی98- ایزدمهر احمدی نژاد).
  • بیشتر به بچه­ ها توصیه می­کنم قسمت­ های دستوری را بخوانند واژه و تکواژ و از این دست موارد. همین را خوانده بودم که زیاد سخت نبود و همه را زدم. (رتبه3 تجربی96- محمدرضا نادری)

تاریخ ادبیات

  • تاریخ ادبیات را هفته آخر خواندم که موقع کنکور یادم نرفته بود. (رتبه3 تجربی96- محمدرضا نادری)

آرایه

  • آرایه و دستور هم، پایه‌اش فهم ادبی است؛ البته لازم است که قبلش یک مجموعه از تعریف‌ها را بلد بود؛ برای مثال، بدانی که استعاره چیست و چه فرقی با تشبیه دارد. حالا اینکه چطور از اطلاعاتت برای تست زدن  استفاده کنی، لازمه‌اش این است  که شعر را بفهمی تا بتوانی آرایه آن را پیدا کنی و بعد تست زیاد بزنی.(رتبه1 ریاضی99- ابوالفضل حاجی محمد حسین کاشی)
  • علاوه بر مطالعه و تست ­زدن در طول سال، یک ماه مانده به کنکور، به طور مشخص روزی 15 الی 20 تست می­زدم. یعنی 300 تست آرایه در 15 روز. (رتبه10 ریاضی98- محمد مهدی ابوترابی)

قرابت

  • مبحث قرابت معنایی در درس ادبیات برایم در ابتدا چالش‌برانگیز بود. بعد از مدتی تصمیم گرفتم که در هنگام تست‌زنی به جای تمرکز بر تعداد تست‌ها، بیشتر به اثرگذاریِ هر تست اهمیت بدهم. به همین علت گاهی زمانِ چندین تست را فقط صرف فهمِ مفهومِ یک بیت می‌کنم و تا آن را به طور کامل متوجه نشوم، به سادگی از آن نمی‌گذرم. (رتبه 5 تجربی98 - محمدرضا ارشدی)
  • می‌توان گفت که پایه‌اش فهم ادبی است؛ اینکه شما چقدر توانایی دارید یک شعر یا متن ادبی را بخوانید و بفهمید. تنها راه حل نیز این است که شما مدام شعر و متن ادبی بخوانید و سعی کنید تا معنا و مفهوم آن را بفهمید. هر چه بیشتر بخوانید، بهتر عمل می‌کنید، و این فهم می‌تواند با تست زیاد زدن یا با شعر خارج از کتاب درسی خواندن، به دست بیاید.(رتبه1 ریاضی99- ابوالفضل حاجی محمد حسین کاشی)
  • برای مبحث قرابت ادبی، ابتدا مفاهیم ادبیات را دقیق می‌خواندم و سپس تست‌های متفاوت و متنوع حل می کردم. باید بگویم که من هم مثل بسیاری از بچه‌ها در خواندن شعرها مشکل داشتم و اوایل تسلط چندانی به مبحث قرابت ادبی نداشتم؛ اما باید با تلاش و پشتکار این مرحله را پشت سر گذاشت و دلسرد نشد. (رتبه2 ریاضی96-محمد کاظم فقیه خراسانی)

(مرکز مشاوره تحصیلی محمودی 09143099175)

**************************************************************************************************************

  • نقشه راه موفقیت تحصیلی
  • شیوه مطالعه زبان و ادبیات فارسی
  • شیوه مطالعه دروس
  • زبان و ادبیات فارسی
  • واژگان
  • املاء
  • زبان فارسی
  • قرابت معنایی
  • تاریخ ادبیات
  • آرایه
  • مشاوره تحصیلی
  • مرکز مشاوره تحصیلی محمودی
  • مرکز مشاوره
  • قاسم محمودی
  • شریک تجربه دیگران

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

whatsapp