⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/13⏭
✍️#قاسم_محمودی
🌺 ارزشیابی (آزمون های آزمایشی) و موفقیت 🌺
سلام بچه ها، رسیدیم به بخش آخر این فصل یعنی ارزیابی. ارزیابی میزان تحقق اهدافی رو که نوشته بودیم و نقشه کشیده بودیم و به خوبی هم اجرا کردیم. رصد علمی و کنترل اهداف قصد شده میسّر نمیشه، مگر اینکه مدرسه، دانش آموزان و دروس خود را در معرض ارزشیابی درونی یا بیرونی (آزمون های آزمایشی) قرار بده تا میزان دسترسی به اهداف آموزشی مدرسه در سه حیطه مدرسه، دروس (معلمان) و دانش آموزان مشخص بشه و مدرسه پی به نقاط قوت و ضعف اونا ببره و با اتخاذ تدابیر مناسب و راهنمایی های لازم، دبیران و دانش آموزان را در تحقق اهداف خود یاری نماید. پس بجاست شما عزیزان در برنامه های ارزشیابی مدرسه حتما شرکت کنین. توصیه مهمم اینه، خارج از برنامه های مدرسه اعم از کلاس، آزمون و یا مشاوره شرکت نکنن مگر با مشورت مدرسه و مشاور مدرسه.
آقا علاوه بر گفته هاتون که خیلی خوب هم بود آیا فواید دیگه ای هم داره و تجربیات رتبه های برتر در این مورد چیه؟
بله اتفاقاً نظرات و مطالب رتبه های برتر را به صورت مرتب براتون آوردم:
کسب مهارت تست زنی
- به دلیل شکل تستی بودن کنکور، شرکت در آزمونهای آزمایشی ضروری است و اگر فردی روی مهارت تستزنی خود کار نکند، نمیتواند در کنکور رتبه خوبی بگیرد. (رتبه 1 زبان 98- صالح شاملو احمدی)
پیداکردن راه حل جدید و ساده تر در حل تست ها
- من همیشه سعی می کردم که برای هر درسی، هر اشتباهی که می کردم، برای خودم با استفاده از تجربه و خلاقیتی که داشتم، راه حل جدیدی پیدا کنم و این کار در بسیاری از دروس نیز موثر بود .بیشتر در دروس محاسباتی مثل ریاضی، فیزیک و شیمی . مثلاً در دروس محاسباتی، خواندن صورت سوال بسیار مهم است؛ علیرغم اهمیت این قضیه که به آن واقف بودم، همیشه در آن اشتباه می کردم. (رتبه6 تجربی- امیر رضا بسکابادی)
- این که هر آزمون سعی کنم تا سریعتر از آزمون قبل سوالات را حل کنم همان روز آزمون بعد از انتشار کارنامه سوالاتی که نادرست پاسخ داده بودم را اول بررسی می کردم و سپس سوالاتی که در آزمون با شک پاسخ داده بودم یا سر جلسه به سختی به جواب رسیده بودم را بررسی می کردم تا پاسخ های ساده تر آن را یاد بگیرم(رتبه1زبان 97 و رتبه2 تجربی-علی عبداله زاده)
کجای کار هستم؟
- به نظر من آزمون ها بیشتر کمک می کنند که ما خودمان را بشناسیم. در درجه اول باعث میشد که در هر مبحث ایرادهای خودم را پیداکنم و بتوانم آنها را رفع کنم و در مجموع ببینم که در مقایسه با دیگران چه نتیجهای میگیرم و در اصل کجای کار قراردارم که آیا نتیجه گرفته ام؟روشم درست بوده یا خیر (رتبه 7 انسانی 98- محمد عرفان هوشیاری)
پیداکردن نقاط ضعف و اشکالات
- بعد از هر آزمون تحلیل آزمون را انجام می دادم که به نظرم مهمترین بخش است و از خود آزمون مهمتر است. اینگونه نقاط ضعف و اشکالاتم را متوجه می شدم و بیشتر روی آنها وقت می گذاشتم. بعد از هر آزمون سراغ سوال هایی که غلط زده بودم و یا نزده بودم و یا با شک و بدون اطمینان جواب می دادم می رفتم و آنها را بررسی می کردم و همان جا همه را یاد می گرفتم. (رتبه10 ریاضی- محمد مهدی ابوترابی)
بدست آوردن و یادداشت نکات مهم و مفید
- به نظر من بدون آزمون های آزمایشی نتیجه مطلوب به دست نمیاد. من پاسخ تشریحی آزمون را بررسی کامل می کردم و نکات مفید و مهم را در کتاب درسی ام می نوشتم. (رتبه 1 تجربی- امیر رضا براتی)
یادگیری
- هدف من از شرکت در آزمونها یادگیری بود. در هر آزمون با کسب ترازها و نمرههای خوب، روحیه و انگیزه میگرفتم تا تلاشم را بیشتر کنم. حتی دیدن سؤالات برای من نوعی یادگیری بود. وقتی میتوانستم به سؤالی پاسخ بدهم مباحث آن برایم مرور و تثبیت میشد. (رتبه2 انسانی 97- عبدالله رئیسی)
- سؤالاتی که طرح می شود، چون از نکات کتاب درسی است، دانشآموز را به نکات حساس می کند و باعث يادگيری بيشتر او می شود.(رتبه1 تجربی96- امیر حسین قاسمی)
مدیریت زمان
- برای برخی از سؤالات وقت کم میآوردم. به هر حال یا نمیتوانستم جواب بدهم و وقتم تلف میشد یا جوابم غلط بود. اواخر نیمسال اول به این نتیجه رسیدم که باید سؤالات شکدار و زمانبر را نشانهگذاری کنم و در پایان آزمون، اگر وقتی باقی مانده بود، به سراغ آنها بروم. در سال دوم و سوم دبیرستان چون وقت کم نمیآوردم از این تکنیک استفاده نکرده بودم؛ اما سال چهارم حجم درسها زیاد بود و سطح سؤالات هم دشوارتر شده بود؛ بنابراین نمیتوانستم بدون این تکنیک، مدیریت زمان داشته باشم. (رتبه2 انسانی 97- عبدالله رئیسی)
کنترل هیجانات
- به نظرم هر چه بیشتر آزمون میدادم کنترل هیجاناتم بیشتر میشد. آزمون دادن برایم انگیزۀ بزرگی برای درس خواندن بود. احساس میکردم وقتی آزمون نمیدهم کمتر درس میخوانم. همیشه جمعههایی که آزمون میدادم بهتر و هدفمندتر سپری میشد. به نظرم با هر چیزی بیشتر مواجه شویم، گذر کردن از آن برایمان سادهتر میشود. برای آزمونها ارزش زیادی قائل بودم. گاهی پیش میآمد که در طول هفته به دلیل کسالت نمیتوانستم درس بخوانم و برای آزمون آمادگی کامل نداشتم، اما روز جمعه در آزمون شرکت میکردم. (رتبه6 تجربی97- علی افخمی نیا)
عادت کردن به فضای آزمون
- مهمترين فايدهای که آزمونها برايم داشت اين بود که به فضاي آزموندادن عادت کردم و باعث شد بتوانم خودم را مديريت کنم و برای هر مشکلي که در جلسۀ آزمون برايم پيش می آمد، راهحل پيدا کنم. اين شامل شرايط محيطی جلسۀ آزمون و همچنين نوع سؤالات ميشد. آيا بايد به همۀ سؤالات بهترتيب پاسخ ميدادم يا بايد تشخيص ميدادم که از چه سؤالی بگذرم و بعداً به سراغ آن بروم؟ آزمونها باعث می شد ارزيابی خوبی از مباحثی که خوانده بودم، داشته باشم و کافی يا ناکافی بودن مطالعهام مشخص ميشد .(رتبه 1 تجربی96- امیر حسین قاسمی)
بالا بردن دقت
- تمام دغدغه من در طول سال و تستهایی که میزدم خطاها و اشتباهاتی جزئی بود که انجام میدادم. مدیریت سر جلسه کنکور برایم دغدغه شده بود که خدا را شکر میکنم در طول سال توانستم تا فرارسیدن آزمون این مساله را هم حل کردم و دقتم روز کنکور بسیار بیشتر شد. (رتبه2 ریاضی- محمد کاظم فقیه خراسانی)
نظم دادن به درس خواندن
- نظم خاص به درسخواندن میداد چون در هر مرحله از سال مشخص میکرد چه مباحثی را باید بخوانم. (رتبه8 تجربی- امیر رضا پاشاپور)
خب آقا اینا رو متوجه شدیم و کسی در اهمیت آزمون شکی نداره ولی مشکلی که داریم اینه که نمی دونیم سئوالاتی را که غلط می زنیم و یا نمی تونیم بزنیم دلایلش چیه، ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
مهمترین کار آزمون، تحلیل و آسیب سنجی اونه که بعد از آزمون باید انجام بگیره و بهترین وقت اون، بعد از اجرای آزمون و یا بعد از ظهر روز آزمون هستش. 4 عامل یا مشکل اساسی در پاسخ به سوالات:
1-نداشتن معلومات: وقتی که سئوالی را برای اولین بار می بینی معنایش این است که تو این مطلب را نخوانده ای و مسلط نیستی.
- دلایل: ضعف پایه درسی و عدم برنامه ریزی جهت پوشش مطالعاتی خود
- راه حل: برنامه ریزی برای مطالعه و برطرف کردن ضعف های خود با کلاس ترمیمی
2-فراموشی:سئوال و گزینه هایش برایتان آشناست ولی نمیدانی در کدوم از یک درس هاست یا مربوط به کدام کتاب درسی است؟
- دلایل: مرور سطحی مطالب و مشکل در روش مطالعه
- راه حل: توجه و عمل به مطالب مطالعه اثربخش و مفهومی و یک مطلب علمی را در لباسهای متنوع دیدن (تست زیاد کار کردن)
3-بی دقتی: منفی را مثبت دیدن، عدم توجه به کلمه «بجز» و اینکه نوشته همه گزینه ها درست است بجز، اشتباهات محاسباتی و ....
- دلایل: استرس و تیپ شخصیتی شما دانش آموز
دانش آموزان جزء نگر: آنهایی که وقتی روی سوال و گزینه ها را میخوانند و علیرغم تشخیص درست جواب، شروع به اما و اگرهای بیخودی و زیادی میکنند، که در نهایت دچار وسواس انتخاب می شوند و در آخر سر، گزینه را اشتباه انتخاب میکنند.
دانش آموزان کل نگر: روی سوال را خوانده و یا نخوانده، بدون بررسی گزینه ها، فورا یکی از آن ها که به نظرشان درست است، انتخاب می کنند که البته اکثرا اشتباه انتخاب می کنند.)
- راه حل: استرس تا حدودی خوب است و باعث می شود شما آزمون را جدی بگیرد، ولی بیش از آن باعث، عدم تمرکز و خراب کردن آزمون می شود.بنابراین موقع شروع آزمون سعی کنید کاملا بر هیجانات خود،مسلط و آن را به نحو احسن اداره کنید.
دانش آموزان جزء نگر، بهترین راه حل این است که بعد از خواندن روی سوالات و گزینه ها، اولین جوابی که به آن رسیدید، انتخاب کنید که عموماً اولین جواب، درست ترین جواب است.
دانش آموزان کل نگر، نیز بایستی روی سوال و هر چهار گزینه را کامل مطالعه و بهترین گزینه را انتخاب کنید.
4-کمبود وقت: این موضوع نیز مشکل عده ای از دانش آموزان است که در مدیریت وقت مشکل دارند که استفاده از سه علامت، مشکل گشای شماست در مدیریت زمان آزمون:
- علامت تیک√: سئوالاتی که بلد هستید بعد از پیداکردن جواب صحیح، بلافاصله پس از درج در پاسخبرگ، در کنار سوال علامت تیک را بزنید.
- علامت دایره :سئوالاتی که شک دارید و یا راه حل طولانی دارد، بدون معطلی و اتلاف وقت با گذاشتن علامت دایره رد بشوید و سراغ سوال بعدی بروید.
- علامت ضربدر : سئوالاتی را که اصلاً بلد نیستید با گذاشتن علامت ضربدر در کنار سوال، رد شده و برای آن وقت نگذارید و سراغ سوال بعدی بروید.
پس از اتمام سوالات در هر دفترچه، در ابتدا، سئوالاتی را که دایره گذاشته اید (شک دار و راه حل طولانی) حل کنید و به جواب برسید و پس از آن سئوالات ضربدرها را تا اتمام زمان آزمون حل کنید. تمام تلاش و سعی خود را برای حل آن به کار بگیرید و مایوس نشوید.
خاطره یادگیری: تحلیل و بررسی سئوالات (خوشحالی از جواب صحیح و ناراحتی از جوابهای غلط و بررسی همه این ها)، موجب یادگیری بهتر و ماندگاری در ذهن شما می شود که نباید این موضوع مهم را نادیده بگیرید.
آسیب سنجی و ثبت خطاها، در جدول مخصوص، میتواند به صورت آماری شما را متوجه مشکلات و خطاها بکند تا در آزمونهای آزمایشی بعدی میزان خطاهای خود را کمتر بکنید.
- رامین آزادی (رتبه 2 تجربی99): همیشه بعد از هر آزمون به دنبال دلیل برای درصدهایم میگشتم و به همین خاطر به تحلیل دقیق آزمون اهمیت زیادی میدادم. سعی میکردم اشتباهات و نزدههایم را کاملا بررسی کنم و حتی در سوالاتی که به آنها پاسخ صحیح داده بودم به دنبال نکات مهم و روشهای بهتر میگشتم. تحلیل آزمون تا امروز حتی از آزمون دادن هم برای من مفیدتر بوده است.
- فاطمه محمدی (رتبه 9 انسانی99): من بعد از هر آزمون، علاوه بر اینکه غلطها و نزدههایم را بررسی میکردم، دلیل عدم تواناییام در پاسخگویی به سوالات را هم یادداشت میکردم. گاهی اوقات مطالب را فراموش کرده بودم که سریعا بخش مورد نظر را مرور میکردم. در بعضی درسها هم مثل ادبیات و فلسفه، ایرادات اساسیتری داشتم که سعی میکردم برای این درسها وقت بیشتری بگذارم.. گاهی هم بیدقتی در خواندن صورت سوال و گزینهها برای من پیش میآید. سعی میکنم قبل از شروع آزمون با خودم صحبت کنم و به خودم تذکر بدهم. باید حواسم را جمع کنم و به این موضوع فکر میکنم. این تفکر کمک زیادی به افزایش دقتم در جلسهی آزمون میکند.
(مرکز مشاوره تحصیلی محمودی 09143099175)
***********************************************************
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد