⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/11⏭
✍️#قاسم_محمودی
🌺 برنامه ریزی و موفقیت 🌺
برنامه ریزی فرایندی است که شما را از وضع موجود به وضع مطلوب (هدف نهایی و یا کوتاه مدت شما) می رساند و دارای مؤلفه های زیر است:
- نظم: نظمی که از فکر شما، روی کاغذ نقش می بندد.
- انرژی: یک برنامه مشخص، از هدر رفتن انرژی و وقت شما جلوگیری میکند و با ایجاد نظم در فکر و کار، آمادگی شما را تضمین میکند.
- اعتماد: اعتماد نسبت به پیشرفت کار و جلوگیری از دلشوره و نگرانی های معمول شما، در ترس از انجام همه کارها و مرور همه درسها تا قبل از آزمون است.
- نگرش جامع: در نظر گرفتن تمامی زوایای زندگی و تحصیلی خود و وقت گذاری به تناسب نیاز و اهمیت آن در تنظیم برنامه و مشورت با صاحب نظران و مشاوران مدرسه و در نهایت تصمیم گیری خودتان.
سلام و وقت بخیر بچه ها! فکر نکنم کسی از شما باشه و اهمیت برنامه ریزی و نقش اون را در موفقیت واقعاً ندونه. رسیدن به هدف، نیازمند ترسیم نقشه راه کم نقصه. به عنوان مثال نظرات مهدی، محمدرضا، علی و محمدامین رو با هم مرور کنیم:
- مهدی شفیعی (رتبه9 تجربی96) : توصیه من به پشت کنکوریها و دوستانم این است که مطالعه و برنامهریزی با زمانبندی صحیح را مبنای کار خود قراردهند تا بتوانند به اهداف و خواستههای خود دست یابند.
- محمدرضا ارشدی (رتبه 5 تجربی 98): برنامهریزیها را هم بر اساس برنامه شخصی و توانمندی شخصی خود تنظیم کنند و خود را با برنامههای دیگران مقایسه نکنند.
- علی عبداله زاده (رتبه 1 زبان 97 و رتبه2 تجربی 98): مهمترین عامل از نظر من شخصی سازی (برنامه) است، زیرا هر فرد ضعف ها و قوت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارد و شیوه برطرف کردن ضعف ها نیز برای هر فرد مجزاست.
- محمد امین روانبخش (رتبه 2 تجربی 95): دفتر برنامه ریزی داشتم و تا روز کنکور آن را تکمیل می کردم. دفتر برنامه ریزی هم در بالابردن ساعت مطالعه و هم در حفظ تعادل مطالعاتی و توجه به همۀ درس ها به من کمک کرد.
برنامه ریزیم عالیه، فقط مشکلی که دارم این که نمیتونم کامل بهش عمل کنم یا وقت کم میارم و یا حوصله ام سر میره و بعد چند روز، برنامه تنظیمی رو پاره میکنم و متاسفانه بعد هر مورد عدم اجرا، و اینکه من نمی تونم یه برنامه رو حداقل برای یک هفته به سرانجام برسونم نسبت به خودم بدبین میشم.
در برنامه ریزی معمولاً سه رویکرد وجود دارد: برنامه ریزی زمانی، برنامه ریزی محتوایی و برنامه ریزی تلفیقی.
برنامه ریزی زمانی: که ظرف زمان را به کارها و مطالعه دروس در ساعت مشخصی اختصاص میدهند. به عنوان مثال: ساعت 3 الی 3:45 مطالعه درس 1 فارسی، ساعت 3:45 الی 3:50 استراحت، ساعت 3:50 الی 5 مطالعه درس2 ریاضی و ... که بنا به دلایل زیر نهایتاً یک تا سه روز دوام می آورید و بعد ازآن، برنامه را به هم میزنید:
- عدم تناسب با شیوه مطالعه، سبک یادگیری و تیپ شخصیتی شما (که خود را مجبور میکنید در قالب خاصی حرکت کنید که برایتان خسته کننده و ملال آور است).
- کارها، اتفاقات، امتحانات و میهمانی ها و ... پیشبینی نشده که برنامه را از نظم خاص خود خارج میکند.
- آوردن وقت اضافی: به عنوان مثال در مطالعه ادبیات که از ساعت3 الی 3:45 در نظر گرفتی، در نیم ساعت تمام می کنید و بقیه زمان را وسوسه می شوید که خودتان را به کارهای مورد علاقه خود اعم بازی یا تلویزیون و ... مشغول کنید و به خاطر جذابیت های آن، گاهی اوقات یادتان میرود که بایستی تا 3:45 باید برمی گشتید و متاسفانه این عامل باعث سستی و ضعف اراده و بدبینی نسبت به خودتان میشود.
- کمبود وقت: در بعضی موارد نیز چون نمی توانید در زمان مشخص شده مطالب را مطالعه و تکالیف را انجام دهید، موجب استرس و اضطراب شده و برنامه هایتان را به هم میریزد.
بنا به دلایل فوق، تقریباً برنامه ریزی زمانی برای اکثر دانش آموزان به ویژه پسرها مناسب نیست.
برنامه ریزی محتوایی: که محتوا، مطالب و تکالیف را به ترتیب علاقه و اهمیت، در هر زمانی که دوست داری انجام بدهی و مهمترین نکته اینست که حتماً باید در همان روز، مطالب مد نظر تمام بشه. مزیّت این نوع برنامه ریزی تکلیف محور بودن آن است، یعنی مهم اینه که حتماً و حتماً باید تکالیف خود را تمام کنی که هرکسی با سبک یادگیری، تیپ شخصیتی و شیوه مطالعه خاص خود به تناسب نیاز و قوی یا ضعیف بودن در آن، بدون استرس زیادی یا کمی زمان، به مطالعه دروس میپردازد.
برنامه ریزی تلفیقی: برای برنامه ریزی برنامه های ثابت، از مدل برنامه ریزی زمانی و برای مطالعه دروس خود، از مدل برنامه ریزی محتوایی بهره ببرید و اما مراحل آن:
- مشخص کردن برنامه های روزانه ثابت مانند: نماز، صبحانه، ایاب و ذهاب مدرسه،کلاس های مدرسه، نماز ظهر و عصر، ناهار، استراحت کوتاه، مطالعه و استراحت کوتاه میان مطالعه، نماز مغرب و عشاء، شام، مطالعه، تلویزیون و استراحت و خواب (مقید و منظم کردن این امور بسیار مهم است). (جدول شماره1)
- مشخص کردن برنامه های هفتگی ثابت مانند:کلاسهای زبان، سریالهای تلویزیون، ورزش، آزمونهای هماهنگ،کلاس های علمی آزاد و ...
- مشخص کردن محتوای مطالعه هر روز در ابتدای شروع مطالعه در ساعات مطالعه. (جدول شماره2)
این بخش رو میشه کامل توضیح بدین.
حتماً، طبق جدول شماره 2 موارد زیر رو در رابطه با محتوای مطالعه باید انجام بدین:
- نوشتن تکالیف و دروس مورد مطالعه و مرورها (که از قبل در جدول روزانه نوشته شده)
- پیش بینی زمان تقریبی برای هر مورد (جهت بهره مندی از زمان کل مطالعه روزانه ات)
- دادن اولویت بر اساس علاقه و یا اهمیت آن.
- انجام تکالیف و مطالعه دروس و زدن حداقل 10 تست آموزشی و تیک زدن آن و علامت زدن و ثبت آن در برگه های کنترل محتوا (تابلو پیشرفت دروس) (جدول شماره3)
*نکته مهم: اولین اولویت شما، مرور مطالبی باشد که نوبت مرور آن به امروز افتاده است، چراکه تثبت مطالب مهمتر از انباشته شدن مطالب جدید است).
به نظرتون اولویت های مطالعه ما چطوری باشه بهتره؟
- مرور مطالب گذشته (که نوبت مرور آن در برنامه امروز درج گردیده است).
- انجام تکالیف و مطالعه دروس امروز.
- مطالعه دروس امتحانی.
- پیش مطالعه (یادگیری معکوس) مطالب دروس جدید فردا (که تدریس خواهد شد).
(مرکز مشاوره تحصیلی محمودی 09143099175)
***************************************************************************************************************************************
جدول برنامه ریزی من بر اساس برنامه ریزی تلفیقی
ساعت | شنبه | یکشنبه | دوشنبه | سه شنبه | چهارشنبه | پنج شنبه | جمعه |
6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 1 2 3 4 5 6 |
|
|
|
|
|
|
|
ملاحظات |
|
|
|
|
|
|
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد