انگیزش و موفقیت

 ⏮ نقشه راه موفقیت تحصیلی/10⏭

               ✍️#قاسم_محمودی

     🌺 انگیزش و موفقیت 🌺

سلام آقا، میشه قبل از فرمایشتون ، مشکل­مون رو طرح کنیم بعداً شما ادامه بدین؟

بله عزیزم مشکلی نیست بفرما

راستش آقا! بر اساس رهنموداتون تو جلسه قبل، من هدف خوبی را  برا خودم انتخاب کردم ولی وقتی به هدفم نگا می­کنم و از فکر این که بهش می­رسم یا نه؟ رنج می­برم به نظرتون دلیلیش چیه؟ 

 ببینین بچه­ ها! هدف از ورود به این مقطع (دوره متوسطه)، قبولی از بهترین و مورد علاقه­ ترین رشته، در بهترین دانشگاه کشور هستش. این آرزو و هدف برای دو نوع از دانش­ آموزان تاثیرات متفاوتی داره، برای دانش­آموزای تنبل و منفعل، مایه رنج و ناکامی بوده و بر عکس، برای دانش­ آموزای فعال و تلاشگر، محرک کمال جویی و مایه دلخوشی است. در نتیجه بچه­ ها! باید قبل از تقویت آرزوهای بلند، انگیزه و شوق پیشرفت رو در خودتون پرورش بدین، بنابراین اهداف متعالی خودتون را باید با انگیزه ­های قوی همراه بکنین، در غیر این صورت، نتیجه­ ای برعکس خواهیدگرفت.

آقا انگیزه چیه اصلا؟

انگیزه، وضعیت درونی فرد تعریف میشه که محرک، جهت ­دهنده و عامل رفتار است که به دو دوسته تقسیم میشه:

  • انگیزه بیرونی: ملموس و مشهود بوده و توسط عوامل خارجی به فرد داده می­شه (تشویق والدین و معلمان، نمره، جایزه، لوح تقدیر،...).
  • انگیزه درونی: به احساس درونی فرد در حین کار و انجام وظایف بر می­گردد. صرفاً کاری را برای خود آن کار انجام می­دهد.

عزیزانم اگر توجه داشته باشین هدف و انگیزه رابطه مستقیمی با هم دارند، به عنوان مثال به نظرات این بچه ها دقت بکنین:

  • حسین مقدس (رتبه4 ریاضی95): هدف داشتن به من انگیزه می‌داد و وقتی به هدفم فکر می‌کردم باعث می‌شد برای رسیدن به آن زحمت بکشم و درس بخوانم 
  • علی عبداله زاده (رتبه 1 زبان 97 و رتبه 2 تجربی97): من همیشه به جز انگیزه درونی به انگیزه بیرونی هم نیاز داشتم.
  • علی افخمی­نیا (رتبه 6 تجربی 97): اهدافی مثل افزایش تراز یا کسب نمرۀ عالی در درس‌ها برایم انگیزه‌های موقتی ایجادمی‌کردند. اما پس از مدتی چیزهای باارزش‌تری برایم هدف شدند و ایجاد انگیزه می‌کردند؛ مثل پیشرفت بخش‌هایی از جامعه، کمک ­کردن به افراد و نیز قدردانی از زحمات پدر و مادرم. 
  • فاطمه شب خیز (رتبه1 انسانی 98): در سال کنکور از مسائلی که به شما انگیزۀ موقتی می­دهند دوری کنید و درس خواندن را به عادت خود تبدیل کنید. 

می­تونیم بفهمیم میزان انگیزش تحصیلی ما چقده و اصلا برای رفع کدوم یک از نیازهامون، باید درس بخونیم؟

میتونین از مشاورتون درخواست آزمون انگیزش تحصیلی رو بدین و از میزان اون آگاهی پیدا کنین و با راه کارهای که تو این صفحه و صفحه بعدی ارائه شده تقویت کنین و همچنین آزمون نیازهای «مازلو» به سنجش سطح نیازها در پنج سطح می‌پردازه. علت رفتار همه ما برگرفته از نوع نیاز ماست. در این آزمون شركت كنین و نتیجه آن را با مشاورتان به اشتراك بگذارین.http://mahmoudi.adviseman.ir/ (محمودی 09143099175)

راه ­های ایجاد انگیزه

کسب کفایت و توانمندی: توانمندسازی خود و احساس اینکه من می­توانم از پس این درس­هایم بیایم. با اتخاذ روش صحیح مطالعه (پیش مطالعه، حضور فعال در کلاس درس و یادگیری کامل و مطالعه کافی) و کسب نمره خوب و عالی، قطعاً علاقمندی شدیدی را نسبت به دروس پیدا خواهید کرد.

قابلیت پیش ­بینی: مشخص کردن فعالیت ­ها، برنامه­ ریزی، اجرا و ارزیابی در پایان روز، هفته و یا آزمون ­های آزمایشی و در صورت انجام کامل برنامه و کسب نتیجه مورد نظر خود را تشویق (از قبیل بازی، فیلم و ...) و در صورت عدم انجام بخشی از آن و یا عدم نتیجه مد نظر، خود را تنبیه (از قبیل محروم کردن از تلویزیون، بازی و ...) کنید.

حل مسائل و تست­ هایی نسبتاً دشوار: همیشه سر و کار داشتن با مسائل ومطالب ساده، انگیزه ­بخش نیست و بایستی پس از حل تمرینات و مسائل ساده کتاب، خودت را با مسائل و تست­های نسبتاً دشوار روبرو کنی تا از حل آنها به هیجان بیایی. نکته مهم اینجاست که اگر نمی­توانی بعضی از آنها را حل کنی، نشانه ناتوانی نیست بلکه نشانه عدم تسلط و مطالعه بیشتر است. پس با مطالعه مجدد متن کتاب، جزوه معلم یا درسنامه، مجدداً همان مسئله یا تست را حل کنیدکه با حل آن شوق زایدالوصفی پیدا خواهید کرد و انگیزه­ تون بیشتر خواهد شد.

عدم حجب و خجالت در یادگیری: پیش مطالعه، حضور فعال، با نشاط و با سئوالات متعدد (که حاصل پیش­ مطالعه است) در کلاس درس و یادگیری کامل مطالب، اصل بسیار مهمی است. هر مبحثی را که در کلاس متوجه نشدی بایستی  با جرات تمام از معلم و یا هم­کلاسی خود  بپرسید و خجالت بیخودی (به سبب اینکه شاید مسخره بکنند) نکشید و در صورت نیاز در کلاس گروهی یا خصوصی به صورت ترمیمی (نه کلاس تقویتی) نهایتاً در یک یا دو جلسه موضوع را برای خود حل کنید و نگذارید برای بعد بماند.

اجتناب از مقایسه خود با دیگران: هیچوقت خود را با همکلاسی ها مقایسه نکنید، چراکه شرایط و ویژگی­های آنها با شما متفاوت است. همیشه خود را با اهداف عالی خود مقایسه کنید. با تراز 10000 چقدر فاصله دارم؟ از 20 چند گرفتم؟ از 100 درصد چند درصد زدم؟ نسبت به گذشته خود، خود را مقایسه کنید که آیا رشد کرده ­اید یا افت؟ و پیشرفت ها و تصمیمات جبرانی خود را در رابطه با نقاط ضعف، ثبت کنید. 

تربیت هیبریدی: سعی کنید همیشه انرژی و نیروی حرکت را از ذهن، روح، روان و اراده خودتان بگیرید و وابسته به تشویقِ دیگران نباشید و اینکه دیگران را  مقصر جلوه بدهید. بلکه خود را مسئول بدانید. منتظر پاداش از طرف والدین و یا مدرسه نباشید، چرا که بعضی مواقع، کاری که به لحاظ درونی برای شما انگیزه ­بخش است، وقتی با انگیزه ­های بیرونی همراه می شود، سطح انگیزش شما کاهش می­یابد.

روابط مثبت  و سازنده: روابط محبت­ آمیز، دوستانه، منطقی، مثبت، سازنده و خوشایند با عوامل مدرسه، معلمان، دوستان و اعضای خانواده موجبِ رفتارِ متقابلِ محترمانه از طرف آن­ها شده و سبب می­شود در کنار عزیزان تان و دوستان مدرسه، احساس آرامش و خوشبختی کنید تا با تمرکز بهتری به مطالعه پرداخته و انرژی مثبت بگیرید.

شناحت نیازهای خود و اهداف: اینکه برای چی باید خوب درس بخوانی (درآمد بهتر، امکانات و آسایش بیشتر، ازدواج موفق ­تر، شغل مورد علاقه، امنیت شغلی و اجتماعی، جایگاه و احترام اجتماعی، خدمت به جامعه و بشریت، تکامل و شکوفا نمودن تمامی استعدادها و ...). اگر نیروی یک نیازِ موجود، به حدی افزایش یابد که به صورت انگیزه­ ای پرتوان درآید، می­تواند رفتار شما را تغییر دهد.

دوست داشتن و نگاه مثبت به خود: نگاه منفی به خود، اراده و توانمندی­ هایت، باعث می­شود نسبت به خود بدبین باشی و این موجب می شود که بگی دیگه من نمی­توانم، من اراده­ اش را ندارم. بنابراین بایستی به ویژگی­های مثبت، پر رنگ و توانمندی­ هایت فکر کنی. همیشه خودت را تشویق کن و کارهای مهمی را که انجام داده ­ای برشمار! زیرا یادآوری کارهای نیک، تو را به حرکت بیشتر وادار می­کند.

دانستن قوانین : یکی از دلایل بی­ انگیزگی، نداشتن و عدم تسلط به قوانین هر موضوع و مسئله ای است. بنابراین با آشنایی و اجرای شیوه های مطالعه هر کدام از درس­ ها و روش ­ها و عوامل موفقیت تحصیلی، نتیجه بهتری خواهی گرفت که این باعث می­شود نسبت به آن درس علاقمند و با انگیزه بشوی. 

زبان گردانی: یعنی بیان مطالب دشوار کتاب به زبان ساده و خوشایند خودتان. پیچیده­ ترین مطالب علمی را همین طور که مطالعه می­کنید و جلو می­ روید به زبان ساده، قابل فهم و بیان خوشایند خودتان برگردانید. از خود مثال بزنید و حتی آن متن را یک بار دیگر به زبان ساده خودتان بنویسید. اگر بخواهید عیناً مطالب کتاب را بخوانید و حفظ کنید عملاً نمی توانید یادگیری عمیقی داشته باشید. اما اگر با زبان گردانی مطالب را یاد بگیرید، خیلی راحت­ تر عین مطالب کتاب را بیان خواهید کرد و به خاطر خواهید سپرد.

شوخی با کتاب و مطالب: مطالبی که بار هیجانی بیشتری دارند، بیشتر در حافظه می­مانند و بهتر به خاطر آورده می­شوند، چرا که هیجان و علاقه و تمرکز ورود مطلب به حافظه را موجب می­شود. با کتاب خود شوخی کنید. مثال­هایی مهیج، شادی­آفرین و حتی خنده­دار بزنید. این موضوع به علاقه و تمرکز شما کمک زیادی می­کند. با کتاب آن چنان شاد و مهیج برخورد کنید که گویی به دوست داشتنی­ترین دوست خود رسیده­اید.

توجه به لذت های نهایی، نه دشواری مسیر: هر کسی که برای زندگی چرایی دارد با هر چگونه­ ای خواهد ساخت. یادتان باشد همیشه این توجه به لذت­ هاست که ایجاد تمرکز و علاقه می ­کند. به قول قدیمی­ ها چشم نامرد است و ما را از دشواری­های مسیر، از زیادی مطالب درسی و ... می ­ترساند ولی دست (عمل) مرد است، چرا که با شروع به مطالعه و تمرکز در هدفت، آرام آرام و به تدریج و با برنامه، این فیل بزرگ (کنکور) را تیکه تیکه کرده و تا کنکور خواهی خورد. به دست آوردن هدفت، لذتی فراموش نشدنی در زندگیت خواهدشد. ان شاء الله. 

**********************************************************

                

  • نقشه راه موفقیت تحصیلی
  • انگیزش
  • کسب کفایت و توانمندی
  • قابلیت پیش ­بینی
  • حل مسائل و تست­ هایی نسبتاً دشوار
  • عدم حجب و خجالت در یادگیری
  • اجتناب از مقایسه خود با دیگران
  • تربیت هیبریدی
  • روابط مثبت  و سازنده
  • شناحت نیازهای خود و اهداف
  • انگیزه درونی
  • انگیزه بیرونی
  • انگیزه تحصیلی
  • دوست داشتن و نگاه مثبت به خود
  • دانستن قوانین
  • زبان گردانی
  • شوخی با کتاب و مطالب
  • توجه به لذت های نهایی، نه دشواری مسیر

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

whatsapp