⏮ مبانی نقشه راه موفقیت تحصیلی/5 ⏭
✍️#قاسم_محمودی
🌺 هوش های چندگانه و موفقیت 🌺
یکی از بحث های مهم در شناخت توانمندی ها و استعدادها، بحث هوشهای چندگانه است. ما یک نوع هوش نداریم، بلکه هوش های مختلفی داریم و هر کسی در چندتا از این ها، بهتر از سایر هوش هاش عمل میکنه و اگر اونارو را شناسایی کنیم، میتوانیم از نکات قوت خودمون بیشترین بهره رو در موفقیت های تحصیلی ببریم و حتی میتونیم در هوش هایی که نمره پایینتری داریم، شروع به پرورش و تقویت اونا کنیم.
آقا ما رفتیم پیش مشاور، تست هوش گرفت و گفت هوشت متوسطه، مگه ما یه هوش نداریم که بهش میگن ریون؟!
نه عزیزم، اون مشاور بزرگوار در حقیقت یکی از هوش های شما رو اندازه گرفته و در حقیقت هوش منطقی ریاضی شما رو سنجیده. یه نظریه پردازی به نام «گاردنر» هوش های مختلف انسان رو شناسایی و معرفی کرده و ایشون معتقده که از همه هوش ها برخورداریم ولی در چند هوش بهتریم و غالبیم ودر رشته ها و شغل هایی استعداد داریم.
چه جالب! خیلی دوست دارم ببینم هوشهای غالب من چیه؟
آزمون هوشهای چندگانه گاردنر، استعداد و توانمندی شما رو درهفت نوع هوش مورد ارزیابی قرار میده و به شما میگه كه در كدام هوشها توانمندترین. نوع تصور و خودآگاهی شما در پاسخ به این آزمون بسیار مهمه. اگر میخواین بدونین تو كدام یك ازحوزه هوشهای چندگانه توانمندتر هستین، با مراجعه به سایت http://mahmoudi.adviseman.ir/ (محمودی 0913099175)، در این آزمون شركت کرده و برای آشنایی با انواع هوشها و بازخورد نتیجه آزمون، از مشاورتون مشورت بگیری. در ضمن به طور خاص میتونین هوش منطقی ریاضی (IQ )، همان آزمون «ریون»، را که در دو گروه كودكان و نوجوانان طراحی شده ، انجام بدین. در ریونِ نوجوانان شرکت کنین و میزان بهره هوشی خودتون رو در یك جامعه نرمال سنجیده و نتیجه اش رو با مشاورتون به اشتراك بگذارین.
راستی بچه ها! نظرات 2 تن از رتبه های برتر که بی ربط به این موضوع هم نیست شنیدنیه
- محمد حسین زارعی (رتبه8 ریاضی96): برای همه نمیتوان یک توصیه کرد یا به قول معروف برای همه یک نسخه پیچید،زیرا وضعیت و شرایط هر کسی متفاوت است.
- امیررضا صدر یکتا (رتبه4 تجربی97): نمره های خوب شما حاصل روش های خوب شماست. اگر به دنبال پیشرفت هستید، روشهای خود را بشناسید و آنها را اصلاح کنید. بهترین راه پیداکردن روش های مناسب، تمرکز روی نقاط قوت خودتان است. با این کار دانش خود را از مرحلۀ ناخودآگاه به مرحلۀ خودآگاه ارتقا داده و به افکار خود نظم میدهید. پیشرفت حاصل انتخاب روش های درست و هدف گذاری منطقی است. با اجرای این دو اصل شما میتونید نقاط ضعف خود را آرام آرام به نقطۀ قوت تبدیل کنید. فراموش نکنید که در حین تلاش برای بهبود نقاط ضعف از نقاط قوت تان غافل نشوید. نقاط قوت تان را حفظ کنید. باید به خاطر داشته باشیم که با اصلاح روش ها، میتوان مسیر موفقیت را هموارتر ساخت.
۱-هوش زبانی:
✳️ظرفيت استفاده از زبان براي بيان افكار و فهم ديگران.
💎مهارت های این افراد در:
🔸 گوش دادن،
🔸حرف زدن،
🔸قصهگویی،
🔸توضیح دادن،
🔸 تدریس،
🔸 استفاده از طنز،
🔸درک قالب و معنی کلمهها،
🔸یادآوری اطلاعات،
🔸قانع کردن دیگران
❇️این دانش آموزان از طريق گوش كردن در مدرسه بهتر ياد می گيرند.
💎مشاغل موفق:
🔹روزنامهنگاری،
🔹نویسندگی،
🔹معلمی،
🔹وکالت،
🔹مجری گری،
🔹سیاستمداری،
🔹مترجمی،
🔹سخنرانی
🔹واعظی
۲-هوش منطقی ریاضی
💎خصوصیات افراد دارای هوش منطقی ریاضی بالا:
🔸دارای تحليل منطقی و
🔸 تبحر در عمليات رياضی،
🔸توانمندی درک روابط واستدلال عددی وبصری.
🔸این افراد در:
🌱 حل مسئله،
🌱تقسیمبندی و طبقهبندی اطلاعات،
🌱کار کردن با مفاهیم انتزاعی برای درک رابطهشان با یکدیگر،
🌱انجام آزمایشهای کنترل شده،
🌱سؤال و کنجکاوی در پدیدههای طبیعی،
🌱 انجام محاسبات پیچیده ریاضی،
🌱کار کردن با شکلهای هندسی
مهارت دارند.
اين دانش آموزان با فكر كردن و تمرين كردن بهتر ياد ميگيرند.
💎مشاغل مناسب این هوش:
🔸مهندسی،
🔸برنامهنویسی،
🔸پژوهشگری،
🔸حسابداری و
🔸ریاضیدانی
۳-هوش موسیقیایی
💎خصوصیات افراد دارای هوش موسیقیایی:
✳️ظرفیت تفکر در موسیقی،
✳️توانایی شنیدن وشناسایی و طبقه بندی الگوهای موسیقی و یادآوری آن ها
💎این افراد در:
🔸آواز خواندن ،
🔸سوت زدن،
🔸نواختن آلات موسیقی،
🔸 تشخیص الگوهای آهنگین،
🔸آهنگ سازی،
🔸به یاد آوردن ملودیها،
🔸درک ساختار و ریتم موسیقی
مهارت دارند.
❇️ اين دانش آموزان از طريق احساس و به روش فردی بيشتر ياد ميگيرند.
💎در شغل های مانند:
🔹موسیقی دانی،
🔹خوانندگی،
🔹آهنگسازی و
🔹نوازندگی،
افراد موفقی خواهند بود.
۴-هوش تجسمی(فضایی)
💎توانايي نمايش دنياي فضايي درونذهن
این افراد در:
❇️ساختن پازل،
❇️خواندن، نوشتن، درک نمودارها و شکلها،
❇️حس جهتشناسی خوب،
❇️طراحی،
❇️نقاشی،
❇️ ساختن استعارهها و تمثیلهای تصویری،
❇️ دستکاری کردن تصاویر،
❇️ ساختن، تعمیر کردن و طراحی وسایل عملی،
❇️تفسیر تصاویر دیداری
مهارت دارند.
✳️این دانش آموران با مشاهده و فيلم آموزشي در مدرسه بهتر ياد ميگيرند.
در شغل های:
❇️ دریانوردی،
❇️مجسمهسازی،
❇️اختراع،
❇️معماری،
❇️طراحی،
❇️مکانیکی،
❇️مهندسی،
❇️نقاشی،
❇️جراحی،
❇️خلبانی،
❇️نجاری و
❇️عکاسی،
افراد موفقی خواهند بود.
۵-هوش بدنی/حرکتی
💎 ظرفيت استفاده از تمامي يا بخشي از بدن براي حل مسائل، ساختن چيزي يا توليد محصول
💎این افراد در :
❇️هماهنگی بدنی،
❇️ورزش،
❇️استفاده از زبان بدن،
❇️صنایع دستی،
❇️هنرپیشگی،
❇️تقلید حرکات،
❇️استفاده از دستها برای ساختن یا خلق کردن،
❇️ابراز احساسات از طریق بدن
مهارت دارند.
♻️ اين دانش آموزان با آزمايش و برقراری تجربه و انجام دادن بهتر ياد ميگيرند.
💎بعنوان :
✳️ورزشکار،
✳️هنرپیشه،
✳️آتش نشان،
✳️صنعتگر و
✳️راننده،
افرادی موفقی خواهند بود.
۶-هوش بین فردی:
توانايي درك و فهمیدن ديگران
💎این افراد در:
❇️دیدن مسائل از نگاه دیگران،
❇️ گوش کردن،
❇️همدلی،
❇️درک احساسات دیگران،
❇️مشورت،
❇️همکاری با گروه،
❇️توجه به خلقوخو، انگیزهها و نیتهای مردم،
❇️رابطه برقرار کردن چه از طریق کلامی و غیرکلامی،
❇️اعتمادسازی،
❇️حل و فصل آرام درگیریها،
❇️برقراری روابط مثبت با دیگر مردم،
❇️رهبری،
❇️كارآفرينی
مهارت دارند.
✳️اين دانش آموزان از طريق مباحثه و گفتوگو با دیگران بهتر ياد ميگيرند.
💎بعنوان:
❇️آموزگار،
❇️پزشک،
❇️محقق،
❇️دیپلمات،
❇️رهبر،
❇️مشاور،
❇️فروشنده،
❇️سیاستمدار،
❇️تاجر و
❇️مدیر
افراد موفقی خواهند بود.
۷-هوش درونفردی:
💎درك از خود و شناخت توانايی ها و ضعفهای فردی خود.
💎این افراد در:
✳️تشخیص نقاط ضعف و قوت خود،
✳️درک و بررسی خود،
✳️آگاهی از احساسات درونی،
✳️علایق و آرزوهای خود،
✳️ارزیابی الگوهای فکری خود،
✳️ با خود استدلال و فکر کردن،
✳️درک نقش خود در روابط با دیگران
مهارت دارند.
💎اين دانش آموزان به تنهايی و هنگام انجام تكاليف بهتر ياد ميگيرند.
💎بعنوان:
❇️پژوهشگر،
❇️نظریهپرداز،
❇️فیلسوف،
❇️نويسنده،
❇️شاعر،
❇️روانکاو،
❇️سخنران،
❇️هنرمند،
❇️موسیقیدان و
❇️رهبر دینی
افراد موفقی خواهند بود.
۸- هوش طبیعت گرا
💎توانایی انسان در تشخیص انواع جانداران(گیاهان و جانوران)حساس بودن نسبت به اجزاء دیگر جهان طبیعت(ابرها،سنگ ها ،...).
💎این افراد در:
❇️مشاهده، شناخت و طبقه بندی الگوها،
❇️علم به دنیای طبیعی،
❇️استفاده از این دانش برای حل مسایل وتولیدمحصولات(زراعت،باغبانی،شکار،ماهی گیری و آشپزی)
مهارت دارند.
💎 این دانش آموزان با شرکت در بازدید های علمی و طبیعتگردی و تحقیق در رابطه با حیوانات، گیاهان و طبیعت بهتر یاد می گیرند.
💎 بعنوان:
✳️ گل فروش،
✳️ ماهی گیر،
✳️ سرآشپز،
✳️ گیاه شناس،
✳️ زراعت،
✳️ زیست شناس،
✳️ محیط بان،
✳️ دریانورد و
✳️ آموزش مسایل زیست محیطی
افراد موفقی خواهند بود.
9- هوش هستی گرا
💎این هوش به معنای تمایل انسان به جستجو و طرح سوال درباره خود، خدا و جهان هستی از ازل تا ابد است و تا حدودی انسان را به سوی مسائل ماورایی سوق میدهد.
افرادی که دارای این هوش هستند معمولاً به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش هایی نظیر معنای زندگی، مفهوم مرگ، دلایل وجود هستی و خدا و… هستند و مدام تلاش میکنند تا پاسخ مناسبی برای این پرسش ها بیابند.
معمولاً این پرسش ها را زیاد از زبان افراد با هوش هستی گرای بالا میشنوید:
من کیستم؟ چگونه به وجود آمده ام؟ این جهان چگونه پدید آمده است؟ خدا کیست؟ در نهایت سرنوشت انسان ها چه خواهد شد و…
البته باید دقت داشته باشید که تقریباً همه انسان ها قدری کنجکاوی درباره این مسائل در وجودشان هست و نباید این کنجکاوی را نشانه ای برای هوش هستی گرای بالا دانست. افراد دارای این هوش تقریباً تا ابد ذهنشان درگیر این سوالات خواهد بود و بیش از همه به دنبال آن ها هستند.
💎 بعنوان:
- فیلسوف
- روحانی
- ستاره شناس
- استاد مدیتیشن
- رهبر
- و شغل هایی از این قبیل…
افراد موفقی خواهند بود.
💎هوش های غالب من چیست؟
آزمون هوشهای چندگانه گاردنر استعداد و توانمندی شما را در هفت نوع هوش مورد ارزیابی قرار میدهد و به شما میگوید كه در كدام هوشها توانمندتر میباشید. نوع تصور و خودآگاهی شما در پاسخ به این آزمون بسیار مهم میباشد. اگر میخواهید بدانید در كدام یك از حوزه هوشهای چندگانه توانمندتر هستید، با مراجعه به آدرس اینترنتی مرکز مشاوره تحصیلی محمودیhttp://mahmoudi.adviseman.ir/ (محمودی 09143099175)،از میزان هوش های چندگانه خود آگاه شوید.
*****************************************************************************
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد