توریسم و مهمان‌نوازی

کد مطلب:۱-۹۹/۰۵/۲۸

       ❇️مشاغل ۱۰ سال آینده-7 ❇️

           ? توریسم و مهمان‌نوازی?

توریسم پدیده‌ای کهن است که به‌مرور با تسهیل امکان سفر گسترش و محبوبیت عمومی یافته است. مهمان‌نوازی بخش مهمی از جلب توریست و توسعه توریسم است. صنعت مهمان‌نوازی (هتلداری، رستوران‌داری، هدایت تورها و غیره) پتانسیل رشد فراوانی در بسیاری از کشورهای جهان که مکان‌های جذاب و دیدنی دارند و هنوز نتوانسته‌اند آن را به‌خوبی به جهان معرفی کنند، دارد. فرصت‌های رشد به‌ویژه در خارج از کلان‌شهرها، مراکز صنعتی بزرگ، شهرهای کوچک با پیشینه تاریخی و طبیعت هنوز وجود دارد. انتظار می‌رود در این حوزه مشاغل زیر رشد و توسعه پیدا کنند:

?طراح منطقه واقعیت افزوده (Augmented reality area designer):

طراحی لایه‌های گوناگون واقعیت افزوده در یک منطقه، با در نظر گرفتن دورنما و همچنین بافت تاریخی و فرهنگی آن منطقه از وظایف اصلی این شغل است. برای مثال این متخصص می‌تواند در فیلم معروف استیلاچی گزینه‌های متعددی را برای میدان سرخ مسکو در عصر ایوان مخوف سال 1917 طراحی کند. این طراح باید در مهارت‌های طراحی را با مهارت‌های برنامه‌ریزی ترکیب کند و هم‌زمان دانش تاریخی خوبی داشته باشد. این تخصص نه‌تنها در حوزه فیلم‌سازی بلکه در بسیاری از حوزه‌های دیگری که از فیلم برای تبلیغ یا آموزش استفاده می‌کنند کاربرد خواهد داشت و اهمیت آن در آینده دوچندان می‌شود.

?مدیر تور شخصی (Individual tour director):  

فردی حرفه‌ای که قادر به توسعه تورهایی خاص بر مبنای نیازهای مشتریان منفرد و هدایت شخصی این تورها است. این شغل به‌نوعی درگذشته وجود داشته است، اما با حذف اپراتورهای سنتی سفر به یکی از جریان‌های اصلی توریسم مبدل خواهد شد.

?همراه ربات (Robot attendant):

متخصص در مدیریت روبات‌های هتل که از هم‌اکنون نمونه‌هایی از آن‌ها در هتل‌های آمریکا، چین، ژاپن و سایر کشورها وجود دارد. اگرچه ربات‌های بازکننده درها، خانه نگهدار و پیک‌ها کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، اما هنوز لازم است فردی برای کنترل امور به همراه آن‌ها باشد. چنین همراهی باید متخصصی سازمان‌یافته با مهارت‌های چندوظیفه‌ای باشد که با علوم مکانیک آشنا بوده و در زمینه هوش مصنوعی تجربه داشته باشد.

✳️طراح سیستم‌های هوشمند سفر (Smart travel system designer):

متخصص در طراحی سیستم‌های خرید بلیط خودکار، رزرو هتل و مسیریابی که اکنون نیز توسط برخی تورهای معروف مورداستفاده قرار می‌گیرند. سرمایه‌گذاری روی الگوریتم‌های جستجوی منحصربه‌فرد نیز آغازشده است. تقاضا برای یافتن راه‌حل‌های ساده، راحت و ارزان رو به افزایش است و میزان سفرها نیز بیشتر و متنوع‌تر می‌شود و بنابراین چنین نرم‌افزارهایی و بالطبع آن افرادی که این نرم‌افزارها را طراحی و مدیریت می‌کنند مورد تقاضای روزافزون جامعه جهانی خواهند بود. بعلاوه توجه بیشتری به‌سوی شخصی‌سازی تورها و برنامه‌های سفر فردی معطوف شده است، چراکه بسیاری از توریست‌ها مایل‌اند ذائقه‌های متنوع خود را در سفر دنبال کنند و صرفاً پیرو گروهی با برنامه‌ای از پیش تعیین‌شده نباشند.

✳️مدیر فضای برند (Space brand manager):

فرد شاغل در این حرفه مشاور و مسئول پر کردن جهان مجازی با محتوای فرهنگی مرتبط با محیطی خاص است. او تصاویر و افسانه‌های مربوط به یک مکان را خلق می‌کند و به فضای حاکم در آن منطقه در دنیای مجازی طراحی‌های زیبا، هویت، اخبار، خدمات توریستی و رویدادهای گوناگون را می‌افزاید. تمامی این موارد باعث می‌شود تا محل موردنظر به محیطی بی‌همتا تبدیل شود. بازدیدکنندگان جذب‌شده و محل به مقصدی رقابتی برای توریست‌ها تبدیل می‌شود. این شغل نیز هم‌اکنون وجود دارد و باگذشت زمان رشد خواهد کرد. افزایش رقابت برای جلب توریست ارزش این تخصص را بیشتر نیز خواهد کرد.

✳️معماری قلمرو (Territory architect): 

خلق دورنمای اطلاعاتی برای توریست‌ها با در نظر گرفتن واقعیت‌های منطقه، نوع کاربران و روندهای محبوب کنونی در صنعت توریست از وظایف این تخصص است. هنگامی‌که مدیر برند نقش راهبری خلاق را ایفا می‌کند، معمار قلمرو طراحی است که به دنبال راه‌حل‌های جزئی و اختصاصی برای وظایف خاص است.

✳️طراحی ناوبری تور (Tour navigator designer):

فردی متخصص فناوری اطلاعات که با طراحی نرم‌افزار و کاربردهای آن‌ها برای کمک به کاربر جهت یافتن مسیرشان در برنامه‌های سفری خاص و بر اساس سلایق و برنامه‌های خودشان و برنامه‌های رویدادهای فرهنگی منطقه سروکار دارد.

?منبع:مشاغل آینده تا افق ۲۰۳۰، مدرسه تعالی رویای آینده وابسته به اندیشکده صنعت و فناوری

  • توریسم و مهمان‌نوازی
  • مشاغل آینده

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

whatsapp