مدیریت کلاسی و ۴ اقدام معلم

کد مطلب:۱-۹۸/۱۰/۰۲  

?مدیریت کلاسی و ۴ اقدام معلم ?

یکی از عوامل سطح معلمی، مدیریت کلاس درس است.مدیریت کلاسی در بیشتر پژوهش های عمده جزء عوامل عمده اثرگذار بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان گزارش شده است.

مدیریت کلاسی را «انواعی از وظایف معلمی، نظیر توزیع منابع به دانش آموزان، ثبت حضور و غیاب آن ها، رعایت قوانین و قواعد و گروه بندی دانش آموزان برای آموزش» در بر می گیرد.

مدیریت کلاسی را «... انجام دادن اقداماتی برای خلق و حفظ محیط یادگیری(سازماندهی محیط فیزیکی کلاس،مقرر کردن قواعد و روندی برای امور کلاسی،جلب توجه دانش آموزان به درس و فعال کردن آنان در کارهای عملی)که برای آموزشی اثربخش مورد نیاز است.

مارزانو(۲۰۰۳) مدیریت کلاسی اثربخش را در چهار اقدام معلم مقوله بندی می کند:

۱- ایجاد و اعمال قوانین و مقررات کلاسی

۲- اجرای اقدامات نظم دهنده

۳- ایجاد و حفظ ارتباط معلم و دانش آموز

۴- حفظ آمادگی ذهنی

 

?ایجاد و اعمال قوانین و مقررات کلاسی ?

       بنا بر نظر پژوهشگران و نظریه پردازان می توان گفت، ایجاد و اعمال قوانین و قواعد کلاسی جزء پیش نیاز های تدریس اثربخش از پیش دبستانی تا پایان دوره متوسطه است.

قوانین و مقررات کلاسی هر دو ناظر بر انتظارات رفتاری عام و خاص از دانش آموزان است.برای مثال:

?مقرر داشتن احترام به یکدیگر از سوی معلم

?گرفتن تکالیف از دانش آموزان

?تعیین مدت پروژه ها

?شرکت در گروه های همیار

?انتظارات عام برای طرز رفتار

?شروع و خاتمه کلاس

?رفت و آمد

?مواد آموزشی و وسایل کلاسی

?کار گروهی

?فعالیت انفرادی و فعالیت های ارائه شده از سوی معلم.

 

?حفظ آمادگی ذهنی چهارمین جنبه مدیریت کلاسی?

       آمادگی ذهنی مناسب برای یک معلم دارای دو شاخص است:

۱)کلاس آگاهی

۲)بی طرفی هیجانی

?کلاس آگاهی: آمادگی معلمان برای شناسائی سریع و صحیح مسئله رفتاری و اقدام برای رفع مشکل است. کلاس آگاهی را به آگاهی کامل معلم از آنچه در کلاس می گذرد تعریف می کند.

معلم آگاهی خود را از راه های گوناگونی به دست می آورد.منابع اطلاعاتی معلم:

?وارسی پیوسته وقایع کلاس،

?کار در گروه های یادگیری  

?کار انفرادی با دانش آموزان.

?بی طرفی هیجانی:

          مدیر کلاسی اثربخش، اصول، قواعد و رویه های مورد نظر خود را بدون جانبداری و بدون اعمال فشار برای ایجاد نظم به کار می گیرد. او بدون اثر پذیرفتن از بد رفتاری دانش آموزان، لجبازی با آنان و مواردی از این دست، به برقراری ارتباط می پردازد.

بی طرفی هیجانی به معلم فرصت می دهد مسائل انضباطی را بدون افتادن در دام عواطف و احساسات شناسائی کرده و حل کند.

واقعیت این است که رعایت برخی فاصله های روان شناختی از دانش آموزان به مدیریت اثربخش کلاسی کمک می کند.با این همه، نباید مجموعه این رعایت ها و حفظ فاصله ها تبدیل به سردی و بی عاطفه شدن گردد.

حقیقت این است که، بدون نشان دادن عواطف بخشی از روابط بین معلم و دانش آموزان شکل نمی گیرد.

?آقازاده،نقی زاده،فهم TIMSS،مرآت

  • مدیریت کلاسی و ۴ اقدام معلم
  • مدیریت کلاسی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

whatsapp