کد مطلب:۱-۹۸/۰۶/۲۶
?پنج مقوله رفتار تخصصی معلم?
پنج مقوله رفتار تخصصی معلم که بر پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان اثر می گذارد عبارت اند از:
۱-معلم به مثابه انسان
۲-مدیریت و سازماندهی کلاس درس
۳-برنامه ریزی و سازماندهی آموزش
۴-اجرای آموزش
۵-پایش پیشرفت و توان یادگیرنده
?معلم به مثابه یک انسان?
معلمان، نمایندگان مدارس خود و نوع محتوایی هستند که در کلاس درس ارائه می دهند.
معمولا، دانش آموزان نسبت به گرایشات معلمان توجه دارند.
معلمی که به درسش و تدریسی که انجام می وهد مشتاقانه می پردازد، اشتیاق خود را به دانش آموزان انتقال می دهد.
بخشی از تاثیر تدریس اثربخش برخاسته از شخصیت معلمان است، نه دانش یا مهارت هایی که یاد می گیرند یا یاد می دهند.
معلم نیکو، نه خود را مطلق می پندارد نه یادگیرنده را.
معلم و یادگیرنده هر دو انسان هایی قابل تغییر و دارای نقص اند.
معلم باید از دو حیث قابلیت اعتماد داشته باشد:۱-از نظر انسانی ۲-از نظر حرفه ای
برخی نشانه هایی که معلمان را باور پذیر و قابل اعتماد می کند:
?کلاس درس و موفقیت یادگیرنده را از آن خود می داند.
?از تجارب خود برای ارائه مصادیق عینی از جهان واقعی بهره می گیرد.
?احساسات دانش آموزان را درک می کند
?فرصت خطا و تصحیح خطا را فراهم می کند
?حس شوخ طبعی دارد
?لباس متناسب با شان معلمی می پوشد
?حس اعتماد و غرور ایجاد می کند
?خودانگیخته، منظم و در عین حال انعطاف پذیر است
?در برابر نیازها، خواسته ها و رخدادادها مربوط به دانش آموزان مسئولیت نشان می دهد
?از تدریس خود لذت می برد و انتظار دارد یادگیرندگان هم از آموختن لذت ببرند
?راه حل های اثربخش برای حل تعارضات و مسائل پیدا می کند
?در برابر نظرات و ایده های دانش آموزان فعالانه واکنش نشان می دهد
?در همه حال به دانش آموزان احترام می گذارد و محترمانه با آنان رفتار می کند
?به طور پیوسته به بیان نظرات و انتظاراتش می پردازد
?با یادگیرندگان به تساوی و انصاف رفتار می کند
?پیوسته ضوابط حرفه ای اش را حفظ می کند
?فعالانه و پا به پای یادگیرندگان بر بهینه شدن یادگیری تلاش می کند.
?مدیریت و سازماندهی کلاس درس?
مدیریت هر کلاس بیرق شیوه و کیفیت تفکر معلم است. و اما رفتارهای بیانگر مدیریت و سازماندهی کلاسی مطلوب:
?از اولین روزهای آغاز سال تحصیلی مقررات آموزشی و غیر آموزشی(برای مثال، شیوه تدریس و یادگیری، نحوه ارزشیابی، حضور و غیاب، انضباط و ...)مشخصی را اعلام می کند.
?میز و صندلی ها را به نحوی می چیند که دانش آموزان بتوانند به راحتی با یکدیگر تعامل داشته باشند.
?کلاس را به گونه ای مرتب می سازد که تعاملات را تسریع، نظارت را تسریع، نظارت را راحت تر و فعالیت های دانش آموزی را روان تر سازد.
?انتظاراتش را به دانش آموزان بیان می کند و آنان را بر اساس همان انتظارات جوابگو می داند.
?دیوارهای کلاس درس را با کارهایی که دانش آموزان انجام می دهند می آراید.
?دانش آموز یا دانش آموزانی را برای خوش آمد گویی به مراجعه کنندگان به کلاس در نظر گرفته و آنان فعالیت های کلاسی را برای بازدید کنندگان توضیح می دهند.
?دانش آموزانی را به مثابه معلم یار انتخاب می کند و آنان را برای ایفای نقش منظور شده آموزش می دهد.
?رفتارهای مثبت دانش آموزان نسبت به یکدیگر را مورد تشویق و ترغیب قرار می دهد.
?تعامل دانش آموزان با یکدیگر را مورد تشویق قرار می دهد.
?برای موفقیت گروهی یادگیرندگان ارزش قائل می شود.
?تلاش دانش آموزی را که سبب موفقیت دانش آموز یا دانش آموزانی شده است ارج می گذارد.
?کلاس را به نحوی که همه دانش آموزان امکان شنیدن و دیدن مواد و مطالب آموزشی را داشته باشند سامان می دهد.
?شرایط حاد به وجود آمده را با آرامش و با یاری دانش آموزان مدیریت می کند.
?مقرراتی را برای بهداشت فردی و عمومی در نظر می گیرد.
?شان دانش آموزان را در بحث و جدل هایی که پیش می آید رعایت می کتد.
?در منش مدیریتی خود پایداری و مساوات را منظور می کند.
?برای هدایت مثبت رفتار دانش آموزان با انس و الفت رفتار می کند.
?دانش آموزان را در تدوین مقررات کلاسی مشارکت می دهد.
?مقررات انضباطی و ایمنی را در کلاس نصب می کند و آن ها را به آگاهی والدین دانش آموزان می رساند.
?برنامه ریزی و سازماندهی آموزش?
برخی معلمان برنامه ریزی و سازماندهی کلاس درسشان را در منزل و برخی دیگر این کار را در مدرسه انجام می دهند. صرف نظر از آنکه این کار در کجا اتفاق افتاده است، نتیجه کار در کلاس درس نمایان می شود.معمولا از معلمانی که کار برنامه ریزی را در منزل انجام می دهند کارایی کلاسی بیشتری گزارش شده است.
نمونه ای از رفتارهای معلمی که برای آموزش برنامه ریزی می کند:
?برای هر روز کار در مدرسه طرح درس آماده می کند.
?رئوس کار روزانه اش را تعیین می کند.
?بر اساس طرح درس روزانه رئوس کار دانش آموزان را تعیین می کند.
?از سنجش آغازین و سایر سنجش های تشخیصی برای مدیریت فرایند یاددهی-یادگیری بهره می گیرد.
?در تدوین طرح درس به نمونه کارهایی که از دانش آموزان باید گرفته شود توجه نشان می دهد.
?برای کلاس خود مهارت های سطح بالای فکری(تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزشیابی) در نظر می گیرد و آن ها را در آزمون هایی که تدوین می کند منظور می نماید.
?در تدوین طرح درس بازده ها، اهداف و انتظارات یادگیری را به نحوی روشن بیان می کند.
?طرح درس را صرفا به درس و موضوع واحدی محدود نمی کند، بلکه به طرح درسی تلفیقی نظر دارد.
?در تدوین طرح درس به گونه ای عمل می کند که اکثر قابلیت های دانش آموزان(قابلیت های عاطفی، حرکتی، اجتماعی، ارزشی و ...)در نظر آورده شود.
?طرح درس هایی آماده می کند که بدفهمی ها و دانش پیشین یادگیرندگان در آن ها لحاظ شده باشد.
?تدریس اثربخش، معلم اثربخش?
تدریس اثر بخش محصول درهم آمیزی:
?مدیریت کلاسی مطلوب
?سازماندهی
?برنامه ریزی اثر بخش و
?ویژگی های شخصیتی معلم
است.
ارائه مواد به دانش آموزان و پیش بینی تجارب اصیل و واقع نگرانه برای آنان جزء امور اساسی است.
معلم اثربخش همانند رهبر ارکستری است که گروهش را به نحوی مدیریت می کند که بهترین نواها را از سازهای موجود در ارکستر عرضه کند.دانش آموزان کلاس هم چونان سازهای ارکستر استعدادها و طرز عمل های متفاوتی دارند. شایسته است معلم نحوه بهره جستن از آن ها را بداند و در عمل آن ها را به کار بگیرد.
طرح درس را می توان به قطعاتی تشبیه کرد که برای ارکستر نوشته شده اند. اگر قطعات به طور دقیق برابر ماهیت و توان سازها نوشته شوند، صداهای گوش نواز و دل انگیز از آن ها بیرون خواهد آمد.
در طرح درس هایی که سبک های یادگیری و توان یادگیری عملی و نظری یادگیرندگان و کشش عاطفی آن ها نیز منظور شود می توان انتظار عملکردهای بی نظیری را از دانش آموزان داشت.
نمونه هایی از رفتارهای معلم اثربخش در تدریس:
?از سوالات و دانش پیشین دانش آموزان برای هدایت کلاسی بهره می گیرد.
?به سوالات دانش آموزان به طور خودانگیخته پاسخ می دهد.
?به دانش آموزان یاری می رساند آموخته هایشان را با دنیای واقعی پیوند بزنند.
?درس را با روال منطقی ارائه می دهد.
?از پیش آزمون برای هدایت درس بهره می گیرد.
?مواد درسی را برای دانش آموزان گیرا می سازد.
?راهبردهای ترغیب کننده تفکر سطح بالا(تحلیل، ترکیب، خلاقیت/ارزشیابی) را مورد استفاده قرار می دهد.
?از انواع فعالیت های یاددهی-یادگیری به منظور جلب نظر یادگیرندگان بهره می گیرد.
?آهنگ درس را بر اساس توان و آهنگ یادگیری یادگیرندگان تنظیم می کند.
?تعاملات دانش آموز با دانش آموز و دانش آموز با معلم را ترویج می دهد.
?شیوه یادگیری را به صورت نمونه وار به یادگیرندگان نشان می دهد.
?پایش پیشرفت و سنجش توانایی یادگیرندگان?
معلم اثربخش نسبت به میزان درک و دریافتی که دانش آموزان از تدریس دارند حساس است. بدین سبب از انواع معیارها برای برآورد میزان تسلط آنان بر آموخته های نظری، مهارتی و نگرشی بهره می گیرد. معلمان با اطلاعاتی که بدست می آورند، در صورت مشاهده هر گونه کاستی برای بهسازی دانش، مهارت یا نگرش دانش آموزان برنامه ریزی می کنند.
نمونه ای از رفتار معلم اثر بخش در پایش پیشرفت و سنجش توانایی یادگیرندگان:
?روشی به دانش آموزان می آموزد که بر اساس آن بتوانند پیشرفت و کیفیت پیشرفتشان را مورد بررسی قرار دهند
?به تکلیف منزل اهمیت می دهد و نمره هایی را برای آن ها منظور می کند.
?بازخورد کلامی و کتبی مثبتی به دانش آموزان ارائه می دهد
?تصمیمات آموزشی اش را بر اساس داده حاصل از پیشرفت دانش آموزان اتخاذ می کند
?بر اساس چک لیست هایی که دارد انواعی از فعالیت های دانش آموزان را زیر نظر می گیرد.
?پیوسته در کلاس در تحرک است تا بیشترین کمک خود را به دانش آموزان ارائه دهند.
?از پیش آزمون و پس آزمون استفاده می کند و نتیجه را به صورت نموداری ارائه می دهد.
?برنامه زمانی معینی را برای ملاقات والدین در نظر می گیرد؛البته در مواقع اضطراری بدون در نظر گرفتن جدول زمانی پیش بینی شده عمل می کند.
?از ابزارهای مختلفی برای آگاهی از میزان تسلط دانش آموزان بهره می گیرد.
?به طور مرتب از انواع آزمون ها برای گردآوری اطلاعات بهره می گیرد.
?نحوه ثبت و نگه داری اطلاعات را به دانش آموزان و خانواده هایشان بیان می کند.
?روش هایی را برای خود ارزشیابی دانش آموزان ارائه می دهد.
?گزارش پیشرفت دانش آموزان را آماده می سازد.
?آقازاده،نقی زاده،فهم TIMSS،مرآت
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد