کد مطلب:۲-۹۸/۰۲/۲۵
?ابزار ۵ چرا؟?
آشکار شدن عوامل پنهان پشت مسئله،اغلب فرایندهایی را می طلبد که عمیقا جاری می شوند و پاسخ ساده به سوال(چرا؟)به تنهایی کافی نیست. یک مثل ژاپنی می گوید:تنها بعد از پاسخ به سوالی که پنج بار تکرار می شود،دلایل بروز مشکل ظاهر خواهد شد.این نکته در مدرسه و نزد دانش آموزان می تواند مفید باشد.معلمان و معاونان مدرسه از این طریق می توانند به علت اصلی مشکل پی ببرند و از همان ابتدا دچار قضاوتی شتاب زده نشوند.
?به مثال زیر توجه کنید:
۱-معلم: چرا تکلیف ات را دیشب انجام ندادی؟
دانش آموز: وقت نداشتم آن ها را انجام دهم.
۲-معلم:چرا وقت نداشتی تکالیف را انجام دهی؟
دانش آموز:کار دیگری داشتم که می بایست انجام می دادم.
۳-معلم: چرا کار دیگری را باید انجام می دادی؟
دانش آموز:من مجبور بودم با برادر کوچک ترم باشم.
۴-معلم: چرا مجبور بودی با برادر کوچک ترت باشی؟
دانش آموز:چون شخص دیگری در خانه نبود.
۵-معلم:چرا شخص دیگری در خانه نبود؟
دانش آموز:چون پدر و مادرم به مهمانی رفته بودند و برادر کوچک ترم درست بعد از اینکه آن ها رفتند،شروع به بی قراری کرد،من مجبور بودم از او تا نیمه های شب که پدر و مادرم به منزل بر می گردند،نگهداری کنم. بعد از آن،آن قدر خسته بودم که نتوانستم تکالیفم را انجام دهم.اگر برا شما اشکالی ندارد،آن ها را فردا انجام خواهم داد.
?بنابراین در طی این فرایند پنج مرحله ای پرسش و پاسخ،علت اصلی مشکل مشخص و از برخوردهای عجولانه جلو گیری می شود.
?نگارش و اجرای برنامه مدرسه،تورانی،مجدفر،نفی زاده،مرآت
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد