کد مطلب:۱-۹۷/۱۰/۲
?مفهوم سواد خواندن یا پرلز?
سواد خواندن،یکی از مهم ترین توانایی های اکتسابی دانش آموزان حین پیشرفت آن ها در دوره آموزش ابتدایی است.
مهارت خواندن،پایه یادگیری همه موضوعات درسی و غیر درسی است.
مطالعه دانش آموزان می تواند برای تفریح یا برای رشد فردی آن ها باشد و آن ها را قادر به شرکت در اجتماعات بزرگ تر سازد.
مطالعه سواد خواندن یا پرلز،آزمونی است که از سال ۱۹۷۰ میلادی توسط انجمن بین المللی ارزش یابی پیشرفت تحصیلی و با هدف مطالعه سنجش توانایی خواندن و درک مطلب در دانش آموزان کشورهای جهان اجرا می شود.
این آزمون ،به دنبال آن است که متوجه شود دانش آموزان :
?تا چه میزان می توانند قالب های گوناگون نوشتاری زبان(داستان،شعر،شعر بازنویسی شده یا ترجمه شده،لطیفه،متن اطلاعاتی،نمایشنامه و ...)را درک کنند،
?ابعاد و لایه های متفاوت متون را تمیز دهند،
?معنای متن های خوانده شده را تشخیص دهند
?با سازنده گرایی،معنای جدیدی برای آن خلق کنند
?از خواندن به مثابه یک تجربه ادبی برای بدست آوردن اطلاعات و استفاده از محتوای آن در زندگی روزمره بهره بگیرند.
آن چه از دید پرلز مهم تلقی می شود،پایدار ماندن عنصر لذت و سرگرمی در خواندن است؛ بر روان شناسان تربیتی ثابت شده است که کودکان و نوجوانان، از متنی که صرفا برای امتحان خوانده می شود،لذت نمی برند. هر گاه عنصر لذت از خواندن حذف شود،متعاقب آن نافهمی و گریز کودکان و نوجوانان از مطالعه را در پی خواهد داشت.
?مجدفر،قاسم پور مقدم،نقی زاده،فهم PIRLS ،مرآت
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد